Peter Samsom met in zijn handen het werk met daarop zijn opa en Franco Luambo Makiadi op de achtergrond. Rechts: Jan Pieterszoon Sweelinck.
Peter Samsom met in zijn handen het werk met daarop zijn opa en Franco Luambo Makiadi op de achtergrond. Rechts: Jan Pieterszoon Sweelinck. Foto: Bastiaan Miché

Pakken van Tapking hebben plaatsgemaakt voor opvallende kunstwerken

Bedrijven

HILVERSUM - Joost van den Vondel, Frans Hals, Jan Pieterszoon Sweelinck, Michiel de Ruyter en Baruch Spinoza nemen op zelfgemaakte guldenbriefjes van vijftig bij vijftig centimeter een prominente plaats in binnen de ruimte waar voorheen Tapking zat. Maar de overhemden, stropdassen en smokings uit de bekende modezaak hebben plaatsgemaakt voor fraaie en bijzondere kunstwerken. "Ik heb hier mijn ziel en zaligheid in gestopt."

Op de achtergrond klinkt de relaxte Afrikaanse muziek van Franco Luambo Makiadi, volgens Peter Samsom een grootheid binnen Congo en het gehele Afrikaanse continent. Ook het gezicht van deze artiest hangt in de galerie. Fraai is verder het op Japan geïnspireerde werk. Maar misschien wel zijn beste werk is dat van zijn opa, die Samsom overigens nooit heeft gezien. Het werk is niet te koop. "Dat blijft lekker bij mij", aldus de 61-jarige Hilversummer.

Samsom is voor vele Hilversummers bekend als de oud-eigenaar van Andorra, de coffeeshop op de Schapenkamp die hij drie jaar terug verkocht. "Ik heb Andorra 34 jaar gehad. Maar toen ik tegen de 60 aanliep, vroeg ik me af of ik dit nog wel wilde doen", kijkt hij terug. "Ik was ook steeds vaker op het gemeentehuis om met de burgemeester en de ambtenaren te spreken. In Den Haag kwamen ze ook met allerlei ideeën om te kweken (staatswiet, red.). Het was niet meer het oude wereldje, niet meer het hippiegevoel", aldus de man die ooit begon als de huisdealer binnen de Tagrijn.

Uiteindelijk verkocht Samsom, die ook eind jaren '80 Café Dudok begon en dit in 1997 verkocht, de coffeeshop en volgde een periode van verre en minder verre reizen. Maar ook daar was de lol op een bepaald moment van af, alleen op reis gaan is ook niet altijd even leuk. Bovendien miste Samsom de sociale contacten die hij binnen de coffeeshop wel volop had. "Ik ben altijd een doener geweest."

Ook is hij 'een mens ook van plaatjes en plaatjes'. Daarmee doelt de Hilversummer aan de ene kant op lp's en aan de andere kant op kunstwerken. Want wie denkt dat er in de galerie schilderwerken hangen, heeft het mis. Het is - op wat acrylverf na - louter papier waarmee de Hilversummer werkt. Wie het pand aan de Zeedijk - 'een toplocatie' - binnenwandelt, treft direct een eettafel vol met plaatjes uit de National Geographic. "Ik heb hem in 2004 gemaakt, jarenlang stond hij bij een vriendin. Nu ik voor mezelf ben begonnen is er plek voor. Maar hij staat niet te koop. Ik heb er bloed, zweet en tranen in gestopt. En hij lokt mensen naar binnen."

En zo zijn alle werken van Samsom volgeplakt met gedeeltes van plaatjes of afbeeldingen uit allerlei tijdschriften. Ook de Penthouse kwam goed van pas. Voor de gezichten is nu eenmaal huid nodig. En dat is er in het mannenblad volop.

De officiële opening was 12 januari met onder meer Willem de Winter van Tussen Kunst & Kitsch. "Hij zei vooral dat hij niet te veel de loftrompet zou steken, maar uiteindelijk noemde hij het werk 'van hoge kwaliteit'. Ik werd er verlegen van."

Sindsdien loopt het nog niet bepaald storm in de zaak, geeft Samsom toe. De kunstwereld weet hem nog niet te vinden. "Maar het zal leuk zijn als de wereld mij behalve als coffeeshophouder ook als kunstenaar zal kennen. In de herfst van mijn leven gooi ik het roer nog eens om."

Uit de krant