Wijkcentrum De Geus.
Wijkcentrum De Geus. Foto: Bastiaan Miché

Hilversum gaat werken met netwerkteams

Zorg

HILVERSUM - In Hilversum wordt in verschillende wijken gewerkt met zorgnetwerken. In de nabije toekomst krijgt dit een andere vorm. Hilversum gaat werken met netwerkteams. Dat laat het college van burgemeester en wethouders weten aan Stichting De Geus, die begin februari in de pen klom omdat er zorgen zijn ontstaan over het voortbestaan van de netwerken.

In de vorig jaar vastgestelde Agenda Wmo Welzijn in de wijk 2019-2021 is opgenomen dat Hilversum een nieuwe, praktische manier van (samen)werken gaat ontwikkelen in de wijken. Dat moet een flexibel verband zijn waarin medewerkers van verschillende organisaties gaan samenwerken in netwerkteams. 

Verschijningsvorm
"Dat gebeurt op schaal van de wijk en de buurt, waarbij de verschijningsvorm kan verschillen, omdat geen wijk of buurt gelijk is. Ook voor het netwerk 1221 betekent dit dat de organisaties zich (periodiek) zullen beraden op de meest optimale manier waarop zij daaraan deelnemen", luidt een deel van de geschreven reactie aan de stichting.

Verschillende samenstelling
Diverse buurten hebben een zorgnetwerk, zoals in 1221 en 1216 (Kerkelanden). Vertegenwoordigers van verschillende instanties waaronder Versa Welzijn, MEE, de wijkbrandweerman en de -agent, Inovum Thuiszorg zijn hierin vertegenwoordigd en zitten wekelijks - in verschillende samenstelling - klaar om buurtbewoners te helpen met (zorg)vragen. Korte lijnen, laagdrempelig en snelle hulp zijn de kerningrediënten. 

De dupe
In het Geuzenzorg netwerk 1221 ziet beheerder van het wijkcentrum Meijndert Ruitenberg door nieuw beleid een voorgenomen terugtrekkende beweging van HilverZorg en het Sociaal Plein. In zijn brief van begin februari aan B&W en de gemeenteraad noemt hij dat 'een forse tegenvaller' en vreest de beheerder dat kwetsbare bewoners de dupe worden van de op handen zijnde beslissing van beide instanties. 

Dominant
In De Geus zijn er sinds de start in 2018 tot en met december 2019 145 hulpvragen binnengekomen. De beheerder stelt dat de combinatie van vragen over de Wet maatschappelijke ondersteuning/zorgvragen/mantelzorg het meest voorkomt. Daardoor, zo meent Ruitenberg, is de rol van het Sociaal Plein in dit netwerk dominant te noemen.

Terug bij af
De zorgen zijn groot als door nieuw beleid het opgebouwde netwerk afbrokkelt. "Als de conclusie is dat het zorgnetwerk in de wijk langzamerhand ontmanteld wordt en bewoners nog vaker het loket niet kunnen vinden voor hun hulpvraag dan zijn we weer terug bij af. Een nieuwe werkwijze heeft nu eenmaal een lange adem nodig", stelde Ruitenberg duidelijk in zijn brief. 

Soep
De soep is volgens het college niet zo heet als Ruitenberg deze opdient in zijn schrijven. "Op dit moment nemen zowel HilverZorg als het Sociaal Plein deel aan het netwerk. Alleen met een iets kleinere vaste bezetting. Er is steeds minimaal één medewerker van beide organisaties aanwezig, zowel op het inloopspreekuur als bij het casusoverleg", melden B&W in hun antwoord.

Vormgeven
Tot slot geeft het college aan dat het aan de netwerkpartners is om de boel met elkaar goed vorm te geven. Zij zorgen immers voor een goed functionerend netwerk in de buurt.

Uit de krant