Afbeelding

Facebook en Cryptocurrency Advertenties

Advertorial

Sinds eind 2019 heeft Facebook zijn verbod op advertenties met betrekking tot blockchain en cryptocurrency versoepeld. Hierdoor kunnen meer bedrijven, die aan zulke technologieën werken, hun inspanningen op het sociale netwerk verhogen.

Facebook begon met het blokkeren van dergelijke advertenties in januari 2018. De reden hiervoor was de bezorgdheid dat gebruikers zouden kunnen worden opgelicht door het aanvankelijke muntaanbod dat door sommige crypto-start-ups werd aangeboden. Enkele maanden later, in juni, werd het advertentiebeleid al enigszins versoepeld. Zo konden adverteerders, die voorafgaande schriftelijke toestemming hadden, opnieuw advertenties plaatsen. Sinds eind 2019 is het beleid dus nog verder versoepeld, zodat veel advertenties geen goedkeuring meer nodig hebben.

Facebook geeft mee dat het geluisterd heeft naar feedback, nadat het de afgelopen jaren onder de loep is genomen over zijn beleid. Verschillende start-ups, die gebruikmaken van block-chaintechnologie en honderdduizenden dollars hadden uitgegeven aan Facebook-advertenties, kunnen nu dus opnieuw opgelucht ademhalen. 

Het is niet toevallig dat de terugdraaiing van dit verbod er kwam te midden van berichten dat het bedrijf aan zijn eigen blockchain-project werkt. Facebook is een zogenaamde stablecoin aan het bouwen, waarmee Whatsapp-gebruikers cryptocurrency-betalingen naar elkaar zouden kunnen versturen. Om dit initiatief te ondersteunen, zou Facebook onderhandelen met tientallen financiële en e-commerce bedrijven.

In Nederland zijn er verschillende meldingen geweest van advertenties waarbij de namen van bekende Nederlanders onterecht werden gebruikt omwille van hun bekendheid. Een voorbeeld hiervan is de manier waarop Ali B aan Bitcoin gelinkt werd. Na onderzoek bleek echter dat Ali B aan geen enkele Bitcoin trading robot gelinkt kon worden. Zulke platformen maken gebruik van het feit dat de kans groot is dat mensen zullen reageren op krantenkoppen waarbij de naam van een beroemdheid gelinkt wordt aan de naam van een robot met een hoge vermeende winstkans. Gelukkig zijn niet alle trading robots oplichterij en zijn er ook legitieme alternatieven.

Uit de krant