Van radiofabriek tot winkelcentrum: Seinhorst is nog steeds een bruisende plek.
Van radiofabriek tot winkelcentrum: Seinhorst is nog steeds een bruisende plek. Foto's: Bastiaan Miché

Jubilerend winkelcentrum Seinhorst al 20 jaar in trek bij jong en oud

Bedrijven

HILVERSUM - Twee decennia na de opening biedt Winkelcentrum Seinhorst nog steeds een complete winkelervaring in Hilversum-Oost: met recht een goede reden voor feest.

Een flinke economische recessie, meer onlinewinkelgedrag van de consument en recentelijk de coronacrisis: de winkeliers van Winkelcentrum Seinhorst overleefden de afgelopen twintig jaar nogal wat veranderingen. En hoe: het compacte winkelcentrum aan de Jan van der Heijdenstraat kende nauwelijks leegstand en herbergt diverse winkeliers van het eerste uur.

Ook het aanbod is in die twintig jaar nog steeds aantrekkelijk voor jong en oud met een mix van landelijke ketens en supermarkten en lokale speciaalzaken. Tijd voor een feest in de eerste helft van september. “We wilden het groots aanpakken met een kinderkermis en een feestweek, maar helaas moeten we het vanwege corona nu een stuk kleiner houden”, vertelt Daniëlle Guitoneau, eigenaresse van Haarmode Guitoneau.

Twintig jaar geleden lagen de loopplanken nog over de zandhopen voor haar deur en was ze druk bezig met het inrichten van haar eerste eigen zaak. Het secuur bijgehouden plakboek uit die tijd toont een piepjonge, maar trotse eigenaresse. “Ik was pas 24 en woonde hier achter in de wijk. Mijn ouders tipten dat deze unit leegstond. Hij werd helemaal kaal opgeleverd, maar in een paar weken tijd hebben we hem omgetoverd tot kapsalon. Ik ben zelf flyers in de buurt gaan lopen. De bewoners snakten naar winkels in de buurt en vanaf het begin was de klandizie enorm. Inmiddels heb ik hele gezinnen zien opgroeien. Jongens die hier kwamen als kleuter en nu studeren.”

Persoonlijk
De nieuwe generatie bewoners dient zich ook alweer aan, want recht tegenover Seinhorst zijn nieuwe appartementen verrezen. Dat betekent voor alle ondernemers nieuwe klanten. Zo ook voor Keurslager Van Zadelhof. Het Amsterdamse familiebedrijf van vader Nico, moeder Sherry en zoon Ryan trok twintig jaar geleden naar Hilversum. “Dat was wel even wennen. De Amsterdamse directheid van mijn vader waren ze niet gewend hier”, lacht Ryan (31). “Maar dat is helemaal goedgekomen. Soms ben je niet alleen slager, maar ook een halve psycholoog. Je hoort de persoonlijke verhalen van je vaste klanten en dat maakt het werk ook zo leuk.” In de rij waar Van Zadelhof zit zijn nog meer ‘verszaken’ gevestigd, zoals bloemenspeciaalzaak Hessing, bakker Dekker en Winkler en kaasspecialist Alexanderhoeve.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Het bestuur van WC Seinhorst.

De wat kleinere, lokale, winkeliers bieden daarmee een mooie aanvulling op de landelijke ketens zoals Albert Heijn, Hoogvliet, Blokker en Etos. Jonge ondernemer Yordi Latumahina (30) koos daarom ook bewust voor Seinhorst om een zaak te starten: Alexanderhoeve. “Het is een compleet winkelgebied met potentie.” Al van jongs af aan riep hij dat hij een eigen winkel wilde. “In de kleding, zei ik. Maar het werd de kaas.” Hij zit er ‘pas’ vijf jaar maar is al behoorlijk ingeburgerd. “Mijn vriendin komt uit Hilversum maar ik ken nu al meer mensen. Sommige klanten zijn vrienden geworden. Die lopen voordat ze een kilootje kaas kopen eerst even naar achter om een bak koffie te halen en een praatje te maken.”

Elke dag een feestje
Dat Seinhorst een populair winkelgebied is blijkt wel uit de cijfers: er is nauwelijks leegstand geweest de afgelopen twintig jaar. Met gratis parkeren, een compleet aanbod van winkels (van kleding tot boeken) en persoonlijke service lijkt dat ook niet zo gek. Midden in de coronatijd startte ook Ronald de Beer er. Hij was al eigenaar van drie Primera-winkels en die in Seinhorst werd zijn vierde. Het bevalt hem prima. “Elke dag is een feestje, mensen komen even langs voor een kaartje en maken meteen een praatje.” Een plaquette met een korte beschrijving van Seinhorst siert zijn winkelgevel. Seinhorst dankt haar naam aan de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek die daar rond 1920 gebouwd werd. In 2000 verrezen er woningen en winkels.

Twintig jaar later is dat reden voor feest. Van 5 tot en met 12 september zijn er diverse activiteiten. Winkeliers delen Seinhorst-tassen uit en klanten die met zo’n tas gespot worden (online) maken kans op een gevuld exemplaar met producten van de winkeliers.

Uit de krant