De fly-over in Anna's Hoeve staat er net. In 2021 zorgen ProRail en Bam ervoor dat de natuurbrug, ook onderdeel van de HOV, stikstofarm aangelegd wordt.
De fly-over in Anna's Hoeve staat er net. In 2021 zorgen ProRail en Bam ervoor dat de natuurbrug, ook onderdeel van de HOV, stikstofarm aangelegd wordt. Foto: Bouwfilm.nl

Stikstofarme bouw Natuurbrug bij Hilversum in 2021

Algemeen

HILVERSUM - Een primeur voor een Hilversums bouwproject. ProRail en aannemer BAM zorgen volgend jaar voor een stikstofarme aanleg van een natuurbrug over het spoor bij Hilversum. Dat maakt de spoorbeheerder vandaag bekend.

Het Hilversumse project betreft een pilot. Het stikstofarm realiseren van de natuurbrug, onderdeel van de HOV-klus die gaande is, is mogelijk gemaakt met geld uit Den Haag. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) heeft ruim 450.000 euro ter beschikking gesteld om de stikstofuitstoot te verminderen. “Daarmee is het spoorproject bij Hilversum het eerste pilotproject”, meldt ProRail. 

De natuurbrug over het spoor in Hilversum is onderdeel van het project HOV in ‘t Gooi. Om minder stikstof uit te stoten bouwen ProRail en aannemer BAM Infra enkele machines die nog door diesel worden aangedreven om tot elektrisch materieel. Het gaat om een krol, een kraan en een bovenleidingswagen. 

De spoorbeheerder en spooraannemer willen deze machines begin volgend jaar al inzetten, waarmee in de komende drie jaar in totaal ruim 100 kilo aan stikstofoxiden bespaard zal worden. Dat komt neer op een extra vermindering van de stikstofuitstoot van ongeveer 7 procent.

Vieze stoffen
“Goed voor de bouwsector, onze longen en voor de mensen die een huis zoeken”, is de reactie van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van I en W. “Stikstofvrij bouwen kost op korte termijn wat meer, maar levert zijn geld dubbel en dwars op. Door de stikstofuitstoot naar beneden te brengen komt er meer ruimte voor de bouw van onder andere woningen. En machines die geen stikstof uitstoten zijn ook vrij van andere vieze stoffen en daarmee goed voor onze schone lucht. Het mes snijdt dus aan twee kanten, dat is ook waarom ik graag bijdraag aan dit project.”

De bijdrage is een flinke steun in de rug voor ProRail om ook op andere projecten te kiezen voor uitstootvrij materieel. “ProRail werkt hard om Nederland klaar te maken voor meer duurzame mobiliteit”, zegt CEO John Voppen van ProRail, “daar hoort ook bij dat de bouw zelf duurzamer wordt. Deze bijdrage helpt ons daar enorm bij. We laten zien dat het kan en nu is het tijd voor de volgende stap: we gaan samen met de spooraannemers meer uitstootvrij bouwen en ook actief hierover meedenken.” 

Uit de krant