Afbeelding

Originele bedrijfsfilm maken? Laat je medewerkers meedenken!

Advertorial

Om een goed beeld van je bedrijf te krijgen is het slim om anderen hun mening te laten geven. Je geeft jezelf immers ook geen complimenten, die krijg je als je het hebt verdiend.

Voor een productvideo of promotiefilm is het belangrijk dat je geloofwaardig overkomt en de features van een product of het karakter van je bedrijf op een originele manier worden belicht. Wanneer je denkt: “ik laat een promotiefilm maken”, neem dan afstand en laat bijvoorbeeld je medewerkers meedenken over de inhoud en uitvoering van de film. Op die manier zijn medewerkers echt onderdeel van de onderneming en geef je ze het gevoel dat hun mening telt.

Nodig bijvoorbeeld iemand van een videoproductiebedrijf uit voor een lezing. Zo inspireer je medewerkers om samen te gaan brainstormen en met een script te komen. Je zult zien dat er dan ideeën voorbijkomen die nog niet bij jou waren opgekomen. De kans is ook groot dat verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf hun eigen boodschap belangrijker vinden dan die van de rest. Dat is helemaal niet erg. Als alle afdelingen dat doen krijg je een mooi totaalbeeld van de hele onderneming.

Door iedereen te betrekken bij de productvideo of promotiefilm creëer je betrokkenheid, teamgeest en competitiedrang. Medewerkers gaan samenwerken en willen winnen van andere collega’s. Sterker nog; je kunt er ook echt een wedstrijdje van maken. De afdeling die het winnende idee verzint krijgt iets om zijn of haar afdeling mee te verrijken. Koffiezetapparaat, magnetron, printer, etc. Er is dus veel voor te zeggen om medewerkers te betrekken bij een productvideo laten maken. Hoe je zoiets organiseert en wat erbij komt kijken om een originele bedrijfsfilm te laten maken leggen we je hieronder uit.

Sta open voor creativiteit
Het is heel makkelijk om alle ‘gekke’ ideeën die voorbijkomen direct af te wijzen. Het is veel moeilijker om open te staan voor creativiteit en gelijkwaardigheid. Omdat jij de baas bent en iets heel anders ziet dan je medewerkers, betekent dat nog niet dat je gelijk hebt. Het is de kunst om medewerkers het gevoel te geven dat ze alles kunnen zeggen over het bedrijf en over jou. Ook als het misschien iets minder positief is. Daar kun je dan wat aan doen, maar je kunt tegelijkertijd het nadeel ombuigen naar een voordeel. We zitten met het bedrijf in the middle of nowhere, maar een pendelbus vervoert ons van en naar de parkeerplaats. Bovendien hebben we vanaf onze werkplek een fantastisch uitzicht over de weilanden, dat helpt stress voorkomen…

Maak het uniek
Elke onderneming heeft iets dat andere ondernemingen niet hebben. Of het nou de rustieke locatie, de fantastische lunch, de slimme service, het bijzondere product of onmisbare dienst is. Zorg dat je dat unieke van jouw bedrijf vindt en bouw daar je film omheen. Op die manier laat je zien wat jou onderscheidt van de rest.

Uit de krant