Afbeelding
Foto: Felicia de Rooij - van Melsen

Meer klachten in Hilversum sinds corona over losse stoeptegels en zwerfaval

Buurt / wijk

HILVERSUM - Hilversummers klagen sinds corona vaker over bijvoorbeeld losse stoeptegels, kapotte speeltoestellen of zwerfafval. “Men ziet en ervaart meer overlast.”

Dat meldt de rekenkamer Hilversum na een landelijk onderzoek naar de afhandeling van Meldingen Openbare Ruimte (MOR). Het onafhankelijk orgaan - ingesteld door de gemeenteraad - deed hieraan mee. Het onderzoek werd uitgevoerd in 51 gemeenten, waardoor de onderzoeksresultaten van Hilversum vergeleken kunnen worden met de gemiddelde resultaten van de andere 50 deelnemers. 

Nu blijkt dat Hilversum behoort tot een grote middengroep van gemeenten: er zijn een aantal zaken goed geregeld, maar de gemeente loopt niet voorop. Hilversum krijgt minder meldingen dan het gemiddelde, hiervoor heeft de gemeente geen verklaring. Sinds corona zijn er wel meer meldingen.

Veel verschillende manieren
Positief is dat Hilversum een beleid voor MOR heeft vastgelegd en inwoners op veel verschillende manieren (telefoon, fysiek aan het loket en online) hun klacht kunnen aangeven. Ook zijn drempels om een melding te doen verlaagd of weggenomen (melden met DigiD is bijvoorbeeld niet meer nodig, anoniem melden kan ook).

De ICT-systemen kunnen wel een upgrade gebruiken, is de conclusie. Zo maakt het registratiesysteem op dit moment geen gebruik van de gegevens van eerdere meldingen om preventief beheer te kunnen doen. Klanttevredenheid over MOR wordt in Hilversum nog niet gemeten. De gemeente heeft wel plannen om dit in de toekomst te gaan doen. 

Complexe meldingen
De tijd die verloopt tussen een melding en de uiteindelijke oplossing (de afhandelingsduur) is het laatste jaar toegenomen. De gemeente verklaart dit, doordat bij de afhandeling van complexe meldingen nu het onderliggende probleem wordt aangepakt in plaats van een snellere ad-hoc-oplossing.

Uit de krant