Afbeelding
Foto: Gemeente Hilversum

Volgende week aftrap van tweede verkeershuftercampagne

Algemeen

HILVERSUM - Verkeersveiligheid is meer dan alleen fysieke maatregelen nemen; het gaat zeker over gedrag. De gemeente gaat een vervolg geven aan de verkeershuftercampagne van vorig jaar november. Volgende week start de tweede tour om asociaal rijgedrag onder de aandacht te brengen.

Net zoals in eind 2020 is de slogan ‘Rustig aan, hier wonen we allemaal‘. Samen met de politie Gooi en Vechtstreek wil de gemeente met deze nieuwe communicatiecampagne automobilisten en andere weggebruikers duidelijk maken wat ‘normaal rijgedrag’ is. De discussie om hier wat aan te doen laaide vorig jaar maatschappelijk en politiek gezien behoorlijk op, mede door ongevallen en incidenten in het centrum met hardrijders.

Naast de gedragscampagne heeft de gemeente aandacht voor wat er allemaal gedaan is in de openbare ruimte om verschillende verkeerssituaties in Hilversum beter en veiliger te maken. Wat er in 2020 allemaal gebeurd is op het gebied van veilig verkeer in Hilversum heeft de gemeente nu in een overzicht samengesteld.

Knalgeel
De knalgele poster is weer terug (zie beeld bij dit artikel). Vorig jaar was deze poster het visuele uithangbord van de hierboven al besproken campagne tegen verkeershufters. Nu is dit de achtergrond van het overzicht van 2020. Op achttien plekken in Hilversum zijn verkeersveiligheidsmaatregelen getroffen.

“Bewoners kunnen in een oogopslag zien wat de gemeente het afgelopen jaar gedaan heeft in hun buurt om de verkeersveiligheid te verbeteren”, zegt wethouder Annette Wolthers van Bereikbaarheid en Parkeren. “En ook dit jaar gaan we verder met het verbeteren van de verkeersveiligheid van de stad”, voegt de D66-bestuurder eraan toe.

In een persbericht laat de gemeente weten elke dag op dit terrein bezig te zijn. Mede op basis van klachten van inwoners gaat de gemeente aan de slag met het verbeteren van verkeerssituaties. Voorbeelden daarvan zijn onder meer het aanbrengen van betere belijning, het instellen van een parkeerverbodzones of het aanbrengen van 30 kilometer-markeringen op de weg. In vaktaal worden dit ‘quick wins ‘genoemd.

De Vliegende Brigade is de dienst die zich dagelijks bezighoudt met kleine aanpassingen. Denk daarbij aan het beter afstellen van verkeerslichten of het plaatsen van paaltjes bij een op- en afrit om hinderlijk parkeergedrag tegen te gaan. 

Top tien
Ieder jaar stelt de gemeente een zogeheten top tien samen van verkeerssituaties die node om verbetering vragen. Dat is beleid dat vijf jaar geleden door de raad in de Structuurvisie Verkeer en Vervoer 2030 is vastgelegd. Een van die beleidskeuzes is een beter, veilig en duurzaam gebruik van de verkeersruimte. 

Onderdeel daarvan is de aanpak van ongeval- en klachtlocaties. Deze zijn door inwoners aangemeld en staan op de groslijst. Voor alle zogenoemde prioriteitswegen geldt dat er eerst een onderzoek moet plaatsvinden, zodat de gemeente kan achterhalen waardoor op deze locatie bijvoorbeeld ongevallen waren of wat de aanleiding is om de verkeerssituatie aan te passen.

Als de vraag gesteld wordt wat er in het afgelopen jaar gedaan is, dan is de vervolgvraag: maar wat gaat er dit jaar dan gebeuren? Begin maart deed Wolthers er al een brief uit waarin zij de 2021-verkeersprojecten besprak. Dat is hier te lezen. 

Uit de krant