Afbeelding
Foto: gemeente Hilversum

Hilversum gaat meer ruimte maken voor de fiets

Algemeen

HILVERSUM - Meer ruimte voor de fiets. Daar werkt de gemeente Hilversum aan. Dat betekent dat de Hilversumse fietspaden moeten worden aangepakt. Omdat het onmogelijk is alle fietspaden tegelijk op de schop te gooien, heeft de gemeente bepaald welke paden belangrijk zijn en welke prioriteit hebben en welke minder. Daarvoor is het Fietsnetwerk opgesteld.

Mede door de opkomst van de elektrische fiets wordt de tweewieler een steeds belangrijker vervoermiddel en een goed alternatief voor de auto. Om het wegennet ook te ontlasten moeten fietsers daarom de ruimte krijgen. Dat staat in de vorige maand vastgestelde Mobiliteitsvisie 2040. Het stimuleren van het fietsgebruik is één van de aangedragen maatregelen om het autoverkeer terug te dringen. Dat houdt dan vervolgens wel in dat het fietsnetwerk in Hilversum en omgeving moet worden aangepakt om de gemeente bereikbaar te houden. 

Maar waar te beginnen? Daarin zijn keuzes gemaakt. “Het liefst zou ik alle fietspaden in één keer aanpakken, maar dat kan niet”, meldt wethouder Annette Wolthers van Bereikbaarheid. “Met het Fietsnetwerk weten we nu waar onze prioriteiten liggen als het gaat om het verbeteren van bijvoorbeeld de verkeersveiligheid op de fietspaden of de ontwikkeling van het stationsgebied, maar ook bij groot onderhoud. Als een straat wordt opengelegd voor nieuwe riolering bijvoorbeeld dan nemen we de fietspaden direct mee”, meldt de D66-bestuurder. 

Onderzoek

Inmiddels heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) het Fietsnetwerk vastgesteld. Hieraan vooraf zijn gesprekken gevoerd met verkeersdeskundigen en verschillende andere beleidsmedewerkers. Tevens heeft de gemeente gebruik gemaakt van data en toekomstige verkeersprognoses. In opdracht van Hilversum heeft Royal Haskoning DHV onderzoek gedaan. 

Dit alles heeft geleid tot een fietsnetwerk dat is opgebouwd uit drie varianten. De eerste is een ‘hoogwaardig regionaal fietsnetwerk’, zoals de gemeente het vertelt (op het kaartje zijn dat de paarse lijnen). Deze fietspaden verbinden Hilversum met omliggende gemeenten en zijn bedoeld om snel te kunnen doorfietsen. Zo zijn er al plannen voor een snelfietsroute in de Gooi en Vechtstreek én in de provincie Utrecht - via Hilversum, Baarn en Soest naar Amersfoort. “De fietspaden zijn bij voorkeur vier meter breed en fietsers hoeven niet vaak te stoppen of af te stappen”, is de uitleg.

Alternatieve fietsroutes

Dan zijn er de hoofdfietsroutes (de blauwe lijnen). Dit zijn de belangrijkste fietsverbindingen in Hilversum zelf. Ook hier is de inzet van de gemeente op brede fietspaden, zodat er ruimte is voor meerdere fietsers naast elkaar. En de laatste variant is het basisnetwerk (groene lijnen). Hierbij gaat het om de fietspaden die gelden als alternatieve fietsroutes door Hilversum. Ook hier zijn verbeteringen nodig. 

Volgens de gemeente is deze categorisering en prioritering een ‘goede basis’ om met derde partijen, zoals de omliggende gemeenten, de Regio Gooi en Vechtstreek, de Metropoolregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland in overleg te gaan voor het vinden van cofinanciering of het aanvragen van een subsidie. “Alleen gezamenlijk maken we deze grote infrastructurele opgave waar en voor alle partijen betaalbaar”, stelt Wolthers tot slot. 

Meer informatie is te vinden op www.hilversum.nl/fietsnetwerk 

Uit de krant