Woman ordering food online on her electronic device
Woman ordering food online on her electronic device Foto: Getty Images

Trend: restaurants waar gasten niet welkom zijn

Advertorial

Restaurants die alleen voor maaltijdbezorging koken: het is een trend die vanuit het buitenland is overgewaaid en de groei van deze zogeheten ‘ghost kitchens’ lijkt niet te stoppen. Het biedt kansen voor zowel voor start-ups als bestaande horecazaken. De strijd om het maagaandeel barst los.

Virtuele restaurants 

Een restaurant zonder fysieke locatie, tafels en stoelen. Gasten zijn er niet welkom. Virtuele restaurants koken namelijk puur en alleen voor de digitale bezorgwereld. Dat doen zij vanuit een ‘ghost kitchen’ of bestaande horecazaak. Het liefst op een locatie die centraal gelegen is zodat bestellingen snel te bezorgen zijn. Ook zijn er ‘hybride virtuele restaurants’. Een bestaande formule met fysieke locatie wordt dan uitgerold op plekken waar geen eigen zaken zijn.

Maaltijdbezorging in de lift

De opkomst van ‘ghost kitchens’ en virtuele restaurants is niet zo gek. Het thuis laten bezorgen van maaltijden kreeg een enorme boost dankzij corona. Maaltijdbezorging was al een groeiend segment maar werd ineens nóg populairder. We bestelden er massaal op los. Ook in Het Gooi. En nu we er eenmaal aan gewend zijn, smaakt dat naar meer. Restaurants die tijdens corona voor het eerst insprongen op maaltijdbezorging, blijven dat naar verwachting ook doen als de deuren straks weer (gedeeltelijk) open mogen.

Sterke focus

Hoe je opvalt tussen alle bezorgrestaurants? Door jezelf te onderscheiden met een sterke focus. De meeste virtuele restaurants richten zich op één specifieke keuken of gerecht zoals poké bowls. Een voorbeeld is Bright Kitchen waar alleen plantaardig wordt gekookt. Het voordeel van een sterke focus is dat je sneller klanten aan je bindt. Ook kunnen bestaande horecazaken via een virtueel restaurant een compleet nieuw concept uitrollen. Zo kun je als pizzeria met een fysieke locatie een virtueel sushi restaurant opstarten die vanuit dezelfde keuken wordt bediend.

Kans voor start-ups

Voor startende horeca ondernemers biedt dit fenomeen kansen. Zonder al te grote investering kan getest worden of het concept aansluit. Later kan dan alsnog een fysieke locatie worden geopend. Start-ups hoeven op deze manier geen pand te huren of dure keuken in te richten. De keuken kunnen ze namelijk huren of delen met andere foodprofessionals. Zowel de huurkosten als de apparatuur, zoals ovens, fornuizen, koelwerkbanken en koelingen, worden dan gedeeld. Dat scheelt flink wat geld. Alleen een koelcel kost al snel een paar duizend euro. Maar dan ben je er nog lang niet. Door een keuken te huren kan direct gestart worden met het virtuele restaurant.

Hype of toekomst?

De bezorgmarkt is booming. Niet zo gek dat (nieuwe) partijen hierop inspelen. Toch is het de vraag of virtuele restaurants een kortstondige hype zijn of onderdeel zullen worden van het horecalandschap. Uit eten gaan is een beleving die geen enkel virtueel restaurant kan evenaren. Virtuele restaurants kunnen daardoor beter als nieuwe foodservice worden gezien. Een service die consumenten veel gemak biedt. De verwachting is dat de bezorgmarkt verder groeit. Maar ook de behoefte om buiten de deur te eten blijft bestaan.

Uit de krant