Afbeelding
Foto: Dutch Media Week

Zesde Dutch Media Week met ruim honderd programmaonderdelen klaar voor de start

Cultureel

HILVERSUM - Inspirerende sprekers, seminars en workshops en ook live talkshows en radioprogramma’s waar het nieuws ter plekke wordt gemaakt. Dat is in het kort de Dutch Media Week, dit jaar van 30 september tot en met 10 oktober.

Nieuw is dat deze zesde editie van het media-evenement, met als thema Be Humane, een hybride opzet krijgt. Zo is het festival niet alleen live bij te wonen op diverse locaties, zoals in Hilversum, Beeld en Geluid Den Haag en Rotterdam. Een groot aantal programmaonderdelen is daarnaast ook online te volgen via de virtual venue op dutchmediaweek.nl.

Tijdens Dutch Media Week wordt maar liefst 35 uur aan talkshows geproduceerd. Zoals de dagelijkse editie Business in Media, waarin Humberto Tan ondernemers, topmanagers en experts interviewt over de laatste trends en ontwikkelingen binnen medialand. Of de Avond van de Journalistiek, waar met bekende gasten wordt stilgestaan bij de 70ste verjaardag van televisie in Nederland én wordt vooruitgekeken naar de toekomst van tv-journalistiek in een veranderend medialandschap. 

(Tekst gaat verder onder de foto)


Foto: Paul Ridderhof

Centrum Hilversum
Tijdens Dutch Media Week staat het centrum van Hilversum bol van activiteiten voor jong en oud, zoals de Songfestival Xperience, een pop-up expositie over de totstandkoming van het songfestival. Hier zijn onder andere de finale-outfits van de presentatoren te bewonderen en kunnen mensen zelf plaatsnemen achter de presentatiedesk waar in mei nog de winnende punten bekend werden gemaakt. 

Verder is er live of online Retro Radio, waar dj’s de bekendste hits spelen op de originele Hilversum 3 mengtafel. Ook kunnen mensen een augmented reality (AR) tramreis maken door de tijd met de Gooische Moordenaar (zie foto hieronder). Daarnaast zorgt het Filmtheater Hilversum voor een bijzondere filmprogrammering -waaronder diverse premières- exclusief in het theater van Beeld en Geluid.


Foto: Maarten van Haaff

Journalistieke dilemma’s
Vrijdag 8 oktober staat in het teken van mobiele journalistiek tijdens de Mojo Conference, waarin internationale sprekers en influencers vertellen hoe je met je stories de wereld verovert. Wat film je wel? Welke foto’s post je niet? Later die dag staat daarom in de talkshow ‘Waar ligt de grens?’ het dilemma van iedere nieuwsredactie centraal: wat laat je wel of niet zien tijdens een aanslag of calamiteit en waarom?

Op woensdag 6 oktober staat in De Vorstin tijdens Sound Summit geluid een dag lang in de spotlights. Met sprekers als sounddesigner Randy Thom, die al twee keer een Oscar won voor zijn werk, en neuropsychologe Rebecca Schaefer. Daarnaast zijn er diverse workshops, discussies en pitches te volgen waarin geluid centraal staat. 

Maar ook op andere dagen speelt geluid een belangrijke rol. Zo zijn er dagelijks vele radio-uitzendingen en podcasts live te beluisteren, waaronder BNR Big Five vanuit de Dutch Media Week studio, en de prikkelende podcast Schokvast.

Mediatalenten
Met meer dan honderd programmaonderdelen valt er voor de mediaprofessional genoeg te kiezen. Bovendien is er veel aandacht voor aanstormend talent. Zo wordt er op woensdag 6 oktober zowel de BMY Mediatalent van het Jaar Award als de BMYoung Creative Cup voor beste media format uitgereikt. Nieuw dit jaar is de uitreiking van de Dutch Game Awards, de belangrijkste prijzen in de game-industrie voor gamebedrijven, zelfstandige developers en studenten die zich het afgelopen jaar (inter)nationaal hebben onderscheiden.

Meer informatiewww.dutchmediaweek.nl.

Uit de krant