Afbeelding
Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Het is zover: fietstunnel station Hilversum dicht

Buurt / wijk

HILVERSUM - Al wekenlang had de gemeente Hilversum het aangekondigd: de fietstunnel onder station Hilversum - ook wel de Interwijktunnel genoemd - gaat vanaf vrijdag 24 september voor twee maanden dicht. Toch reageren veel fietsers verbaasd als vrijdagmiddag de hekken daadwerkelijk worden neergezet.

Rond 13.30 uur is er, behalve de verschillende werkzaamheden voor station Hilversum, weinig aan de hand. Het fietsverkeer uit zowel Oost als het centrum fietst nog gewoon met volle vaart door de tunnel. Maar niet veel later worden de hekken geplaatst. Dat gebeurt eerst ter hoogte van de fietsenzaak in de tunnel - die is vanaf het Oosterspoorplein nog wel bereikbaar - en vervolgens schuift men op richting de kop van de tunnel aan de centrumkant. 

(Tekst gaat verder onder de foto)


© Foto Miché / Bastiaan Miché

Vervolgens speelt er een fascinerend tafereel zich af als fietsers op allerlei manieren - totaal niet lettend op de gele omleidingsborden - alsnog door die tunnel proberen te komen. Voor veel fietsers geldt immers maar één fietsroute: de kortste. Maar tien minuten later is er geen doorkomen meer aan en moet ook het fietsverkeer omrijden via de Beatrixtunnel of de kleine spoorbomen. “’Het mot mar”, zegt een fietser op weg richting centrum. 

Bij de kleine spoorbomen staan overigens twee maanden lang verkeersregelaars om de verwachte drukte goed te begeleiden. Ook liggen er tijdelijk verkeersdrempels om het autoverkeer af te laten remmen. Voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden nog wel via het station naar de andere kant van het spoor komen. Aan de mensen die geen treinkaart bezitten, worden de komende dagen keycards uitgedeeld waarmee men door de poortjes kan. 

(Tekst gaat verder onder de foto)


© Foto Miché / Bastiaan Miché

Het afsluiten van de Interwijktunnel is nodig om de sloop van de GAK-kelder mogelijk te maken en daarmee ruimte vrij te maken voor nieuwe ontwikkelingen in het Stationsgebied, gaf de gemeente al eerder aan. Voorbeelden van van die nieuwe ontwikkelingen zijn een nieuw busstation en toekomstige nieuwbouw. 

Wie zich afvraagt waarom de tunnel nu dichtgaat en niet bijvoorbeeld al afgelopen zomer toen veel mensen genoten van een vakantie, krijgt als antwoord dat oorspronkelijk het ook de bedoeling was dat de tunnel in de zomer dicht zou gaan. Dat kon uiteindelijk toch niet vanwege geconstateerde bodemverontreiniging. Ook was er vertraging doordat de damwanden voor het veilig slopen van de GAK-kelder pas vanaf half oktober beschikbaar zijn. “Bovendien is het noodzakelijk dat eerst de kop van de Interwijktunnel aan de centrumzijde verwijderd wordt”, aldus de gemeente. “Deze is bouwkundig verbonden met de GAK-kelder.”

© Foto Miché / Bastiaan Miché


© Foto Miché / Bastiaan Miché

Uit de krant