Wethouder Annette Wolthers nam vandaag het NVVK-certificaat in ontvangst uit handen van Joeri Eijzenbach, beleidsadviseur van NVVK.
Wethouder Annette Wolthers nam vandaag het NVVK-certificaat in ontvangst uit handen van Joeri Eijzenbach, beleidsadviseur van NVVK. Foto: Studio Kastermans/Gemeente Hilversum

Hilversummers in de schulden beter en sneller geholpen

Politiek

HILVERSUM - Een klein feestje donderdagmiddag in het Hilversumse raadhuis. De gemeente ontving namelijk het NVVK-certificaat. Dit geeft aan dat de gemeente een betrouwbare partner is voor schuldeisers. 

“Dit is hartstikke goed nieuws”, jubelt wethouder Annette Wolthers van werk en inkomen. “Dit certificaat betekent veel voor inwoners van Hilversum met schulden. Het scheelt een hoop administratieve rompslomp. Daardoor kunnen onze consulenten op het Sociaal Plein sneller mensen helpen die bij ons aankloppen voor hulp.”

Hilversum heeft sinds twee jaar schuldhulpverlening in eigen hand genomen. Hierdoor zijn Hilversummers met schulden sneller en beter geholpen en is het voor de gemeente gemakkelijker om een schuldenregeling te treffen met schuldeisers. Tot nu toe zijn zo’n 500 huishoudens met deze nieuwe manier van werken geholpen: tussen januari 2020 en oktober 2021 hebben 493 inwoners een eerste gesprek gevoerd en zijn er voor 481 cliënten maatwerkoplossingen gevonden.

De NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet) is de overkoepelende brancheorganisatie voor schuldhulp en financiële dienstverlening. De gemeente staat met het NVVK-certificaat te boek als een betrouwbare partner voor schuldeisers, zoals deurwaarders, incassobureaus en nutsbedrijven voor gas, water en licht. 

Ook voldoet de gemeente met het certificaat aan kwaliteitsnormen die de NVVK stelt. Denk hierbij aan de tijd nemen om zaken meerdere keren uit te leggen, rekening houden met de stress waarin mensen verkeren en het aanwijzen van een consulent die het hele traject, van begin tot eind, de inwoners helpt en bij wie ze altijd terechtkunnen.

Sinds twee jaar heeft de gemeente – in lijn met de kwaliteitsnormen van NVVK – een nieuwe manier van werken bij schuldhulpverlening: stress sensitief werken. Zo is de drempel om hulp te vragen zoveel mogelijk verlaagd. Mensen krijgen binnen vier weken een persoonlijk gesprek waarbij er zoveel tijd wordt genomen als nodig is. 

Mocht een gesprek niet voldoende zijn of te emotioneel, dan wordt er nog een gesprek gevoerd. Totdat duidelijk is wat alle problemen zijn en alles ook duidelijk is voor de cliënt zelf. Vervolgens krijgt deze binnen acht weken te horen welke maatwerkoplossing wordt gebruikt voor het oplossen van de schulden.

Uit de krant