Afbeelding
Foto's: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Hilversum vervangt alsnog tegels: blauwe lijnen Stationsgebied weg

Buurt & wijk

HILVERSUM - De zo veelbesproken slingerende blauwe strepen langs het Stationsplein en richting de fietstunnel zijn nu eindelijk uit het straatbeeld verdwenen. Maandag heeft de gemeente de blauwe tegels vervangen door schone, hergebruikte tegels.

Met de blauwe en roze lijnen wil de gemeente op een speelse manier aangeven wat voor fietsers en voetgangers straks de meest geschikte omleidingroutes zijn wanneer het gebied (volgend jaar) op de schop gaat. Echter, afgelopen zomer toen de de lijnen werden geplaatst, leidde dat tot veel ophef. 

De kronkelende lijnen hadden namelijk nooit over witte haaientanden, blokmarkeringen en beide zijden van het fietspad mogen lopen. De gemeente gaf de fout (van de aannemer) toe en beloofde de fout te herstellen. De lijnen bij de haaientanden en blokmarkeringen werden een paar dagen later weggehaald. De blauwe lijnen op de fietspaden langs de Schapenkamp en de fietstunnel in nog niet.

Dat gebeurde vorige week alsnog (zie foto hieronder). Afspuiten was - aldus wethouder Arno Scheepers (Stationsgebied) - de meest geschikte en een vooral relatief goedkope optie. De klus zou twee weken duren. Het vervangen van de tegels kon weliswaar ook, maar vanwege de herinrichting volgend jaar komen er dan al geheel nieuwe tegels.

(De tekst gaat verder onder de foto.)


© Foto Miché / Bastiaan Miché

Maar het afspuiten schoot maar niet op. Bovendien maakte de machine een boel herrie. En dus koos Hilversum er alsnog voor de tegels te vervangen. “De gebruikte verf is tijdelijke wegenverf, die normaliter na een tot twee jaar wegslijt”, aldus een gemeentewoordvoerder maandagavond laat. “Het weghalen van de lijnen duurt langer dan verwacht en we merken dat de straalmachine erg luid is. Daarom worden de laatste tegels met blauwe verf vanaf maandag 3 oktober vervangen door schone, hergebruikte tegels die beschikbaar zijn uit de eigen opslag.” 

Creatieve manier
De werkzaamheden worden uitgevoerd door de onderhoudsaannemer, waarmee de gemeente een raamcontract heeft. De gemeente bewaart de tegels met blauwe verf wel zodat deze later ‘op een creatieve manier’ kunnen worden hergebruikt. “Tegels vervangen is op dit moment de snelste, goedkoopste en meest duurzame optie”, aldus de zegsvrouw. 

Op de vraag waarom er niet meteen voor vervanging van de tegels is gekozen, is het antwoord dat aanvankelijk niet bekend was dat het schoonmaken van de tegels zo tijdrovend was en dat de straalmachine zoveel geluid produceerde. Bovendien waren er eerder niet genoeg gebruikte tegels beschikbaar. 

Duizenden euro’s
Desondanks kost de gehele operatie de gemeente duizenden euro’s. Het aanbrengen van de gekleurde lijnen - blauwe lijnen op het fietspad plus de grote roze lijn op het Stationsplein samen - kostte 8.310 euro. De aannemer vergoedde vervolgens het herstel van de wegmarkeringen. Hij had immers de lijnen foutief over de haaientanden en blokmarkeringen aangebracht. Het verwijderen van de blauwe lijnen kost (is de verwachting) rond de 6.000 euro.

(De tekst gaat verder onder de foto.)


© Foto Miché / Bastiaan Miché

Het vervangen van de tegels is maandag gestart. De tegels langs het Stationsplein en de ‘interwijktunnel’, beter bekend als de fietstunnel onder het station door, zijn inmiddels vervangen. “Met het huidige tempo zal alle blauwe verf uiterlijk aan het eind van de week verwijderd zijn. Mocht het eerder klaar zijn, dan is dat mooi meegenomen”, besluit de woordvoerder.

Uit de krant