.
.

Kleine ondernemer heeft toekomst in het nieuwe Hilvertshof

Algemeen

HILVERSUM - De balans is niet doorgeslagen: behalve de grote ondernemers profiteren ook de kleinere winkeliers van de 25 miljoen euro aan investeringen die in winkelcentrum Hilvertshof worden gedaan. Deze conclusie van projectontwikkelaar De Kroonenberg Groep werd dinsdagavond door de meeste sprekers onderschreven tijdens het laatste politiek café van dit jaar.

Vernieuwing is noodzakelijk om van het Hilvertshof het meest aantrekkelijke winkelcentrum van 't Gooi te maken en de regionale uitstraling te behouden. Kritiek dat kleine winkeliers door de hoge huren het loodje moeten leggen is onterecht, volgens Marco van der Schoor die namens De Kroonenberg Groep de plannen toelichtte. "Er zijn 45 kleinere ondernemers in het Hilvertshof en vier grote. Naast publiekstrekkers als de H&M en Zara hebben we juist het collectief van kleine ondernemers nodig om van het winkelcentrum een succes te kunnen maken." Ook Richard Baron, voorzitter van de winkeliersvereniging Hilversum-City heeft niet het idee dat kleine winkeliers worden benadeeld. "De trend is nu eenmaal dat er grotere winkels in de binnensteden komen en die vinden vaak een plek in de overdekte winkelcentra. Met alleen kleine winkels red je het niet."

Volgens raadsleden Frits Vogel (VVD) en Jan de Wit (ChristenUnie) passen de plannen goed in de centrumvisie die de gemeente heeft opgesteld. Het dorpse karakter verdwijnt door de vele kleine winkelpanden in de Kerkstraat niet, meent Vogel. Daarbij is het cruciaal dat er meer winkelend publiek naar Hilversum komt. "Zeker voor de kleine winkelier moeten we wat doen aan de leegstand in de Kerkstraat en de Schoutenstraat." Ook volgens De Wit verandert het winkellandschap en is het verstandig dat het Hilvertshof hierin meegaat. "De trend is dat winkels zich vaker vestigen in het centrum, waardoor leegstand in de aanloopstraten ontstaat. Wellicht dat de winkelstraatmanager van de gemeente hierin een rol kan spelen." De SP dacht duidelijk anders over de positie van de kleinere winkelier en bood tijdens het overleg een beeldje van een koe aan als metafoor voor de kleine ondernemer die volgens de partij wordt uitgemolken.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant