parkeervergunning regelen? Daarvoor hoeven Hilversummers niet meer naar het stadskantoor. Foto: Bastiaan Miché
parkeervergunning regelen? Daarvoor hoeven Hilversummers niet meer naar het stadskantoor. Foto: Bastiaan Miché
Video

Bewoners worstelen met digitale parkeerzaken

Buurt / wijk

HILVERSUM - ‘Gefeliciteerd, u bent eigenaar van de bezoekersregeling Schil’, zo is te lezen in de meegekregen brief van de gemeente. Maar voor Ivonne van Amstel voelt de digitale werkwijze van Hilversum allesbehalve als een cadeau. Sinds de gemeente haar inwoners in het centrum en de schil verzoekt de parkeerzaken, zoals vergunningen, digitaal te regelen, is het voor haar onmogelijk geworden. Dat de gemeente digitaliseert vindt zij prima, maar er moet een alternatief blijven en dat ontbreekt.

Boos is de 73-jarige Hilversumse. Zij wil niet gedwongen worden haar zaken digitaal te regelen. "Ik heb speciaal een bank uitgezocht waar ik mijn bankzaken gewoon nog op papier kan regelen. Bij de belastingdienst kun je toch ook op die manier bij ze terecht?", meldt de centrumbewoonster. Daar moet de gemeente dan toch eveneens rekening mee houden? Zij eist een alternatief, zodat zij en diverse buurtgenoten op de ouderwetse manier aan kraskaarten kunnen komen.

Browser
"Ik ben een digileek", zegt Van Amstel. In tegenstelling tot veel mensen beschikt zij niet over een smartphone of tablet. Een laptop heeft ze wel, maar op internet is zij nooit te vinden. Dat is een wereld waarin zij zich niet begeeft en ook niet wil begeven. Bij de term 'browser' gaan haar wenkbrauwen al fronsen.

Dwingen
En zij blijkt lang niet de enige. Riek Vos en mevrouw De Vries, beiden wonend in het centrum, weten ook de weg niet in de digitale wereld. "De gemeente dwingt mij om een smartphone of tablet aan te schaffen, anders kan ik niet met die app werken. Maar dat wil ik niet en daarnaast werkt die app helemaal niet", zegt Van Amstel stellig.

Verbazing
Begin dit jaar ging de Hilversumse naar het Stadskantoor aan de Oude Enghweg. Ze had nieuwe schrapkaarten nodig. Met die kraskaarten kan het bezoek tegen een gering bedrag parkeren in de gebieden waar betaald parkeren is ingevoerd. Tot haar verbazing kreeg zij te horen dat de kaarten alleen nog digitaal te verkrijgen zijn.

Tien pagina's
Van Amstel kreeg een brief mee die opent met de bovengenoemde felicitatie, en een uitgebreide uitleg van tien pagina's hoe de Desyde Parkeerapp werkt. Zonder nieuwe schrapkaarten ging zij naar huis.

Lees verder in de digitale editie

De papieren versie van de schrapkaart.

Uit de krant