Afbeelding
Foto: Martin Triebels

Minder vrachtwagens Hunkemöller in Hilversum in 2018

Buurt / wijk

HILVERSUM - Bewoners van de Liebergerweg en omgeving zien vanaf het nieuwe jaar zeer waarschijnlijk veel minder vrachtwagens voor hun deur van en naar Hunkemöller. Dat komt doordat het lingeriebedrijf de huur van het magazijn in Baarn heeft stopgezet en in plaats daarvan een groter magazijn gaat huren in Almere.

Dat schrijft wethouder Floris Voorink aan de gemeenteraad. "Met de uitbreiding is Hunkemöller van plan om meer zendingen te laten ophalen en te verladen vanuit het pand in Almere", meldt hij. Hierdoor neemt niet alleen het aantal vrachtbewegingen op de Liebergerweg af, maar bestaat de kans dat Hunkemöller alle negen distributiewagens in Almere parkeert. Het gevolg: 's ochtends vroeg minder vrachtwagens van het bedrijf door Oost.

De verhuizing naar Almere heeft geen enkel verband met de toekomst van Hunkemöller in Hilversum, benadrukt Voorink. Het onderzoek hiernaar is nog steeds gaande en daarover is nog niets te melden. Velen vinden dat de vrachtwagens van Hunkemöller voor veel verkeersellende zorgen. Aan de andere kant is het een belangrijke werkgever. Een mogelijkheid is ruimte voor het bedrijf creëren in de nieuwe wijk Crailo. Maar daarover is nog niet het laatste woord gezegd. 

Verkeersonveiligheid
Al ruim drie jaar krijgt de gemeente Hilversum klachten over het vrachtverkeer van- en naar Hunkemöller. Die gingen vooral over (te) vroeg laden en lossen en over de verkeersonveiligheid die vrachtwagens veroorzaken bij het manoeuvreren aan de dokshelters. Hunkemöller mag daarom niet voor 7.00 uur laden en lossen. Ook is er een straatcoach die vrachtwagenchauffeurs erop aanspreekt wanneer zij voor die tijd arriveren. Daarnaast bemiddelt de straatcoach ook bij andere vormen van overlast om deze zoveel mogelijk te vermijden. De laatste maanden zijn er geen klachten over te vroeg laden en lossen en rijden voor 7.00 uur ook geen vrachtwagens van Hunkemöller door de straat, aldus Voorink. 

Verkeersdrempel
Om de verkeersproblemen - door de straat rijden ook veel fietsers - enigszins tegen te gaan is er in de Liebergerweg ter hoogte van nummer 53 een verkeersdrempel aangelegd. Verder blijkt uit een snelheidsmeting dat 85 procent van het autoverkeer zich aan de maximum snelheid van 30 kilometer per uur houdt. "Dit betekent, volgens de maatstaven die de gemeente aanhoudt, dat er voldoende maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat het verkeer te hard gaat rijden", aldus de wethouder. "Qua verkeersintensiteit en rijsnelheid voldoet de Liebergerweg, objectief gezien, aan de richtlijn van een 30 km per uur gebiedsontsluitingsweg."

Voorink blikt in zijn brief tevens vooruit op de periode 2018-2021. Dan staat immers de afsluiting van de Oosterengweg en de bouw van de onderdoorgang bij de spoorwegovergang Oostereng gepland, in het kader van de aanleg van de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in 't Gooi. Dit betekent dat het vrachtverkeer naar het Venetapark via de Liebergerweg en een nieuwe weg over het IFF terrein zal moeten gaan rijden. Dat geeft op de Liebergerweg extra vervoersbewegingen.

Stopverbod
Van buurtbewoners heeft de wethouder vernomen dat door wachtende vrachtwagens van Hunkemöller, op de Liebergerweg tussen Jan van der Heijdenstraat en de oprit van het parkeerterrein van de flats aan de Oosterengweg, er een onoverzichtelijke en gevaarlijke situatie is. Dat wordt alleen maar erger als ook de vrachtwagens naar het Venetapark daar langs moeten, beseft Voorink. Daarom komt er een stopverbod tussen de Jan van der Heijdenstraat en de Liebergerweg 109. Dit moet het zicht van de bestuurders verbeteren en daarmee ook de verkeersveiligheid.

Eens in de twee maanden vinden gesprekken plaats tussen de buurtbewoners, Hunkemöller en de buurtcoördinator. In het overleg worden thema's als overlast en verkeersveiligheid meegenomen. Het volgende gesprek is op 18 januari 2018. 

Uit de krant