De bekendheid van het Sociaal Plein, gevestigd aan de Wilhelminastraat, groeit, zo blijkt uit recent onderzoek.
De bekendheid van het Sociaal Plein, gevestigd aan de Wilhelminastraat, groeit, zo blijkt uit recent onderzoek. Foto: Bastiaan Miché

Sociaal Plein: georganiseerde chaos of goed gewaardeerde dienst?

Zorg

HILVERSUM 'Sociaal Plein Hilversum: we regelen het samen' is de mooie slogan van de dienst die er voor alle Hilversummers is met vragen over zorg, werk en inkomen. In gelikte YouTube-filmpjes is te zien hoe de medewerkers tot het uiterste gaan om de inwoners te helpen om zorg op het maat te leveren. De praktijk wijst ook anders uit.

Kitty Puijk heeft meerdere slechte ervaringen met de dienstverlening van het Sociaal Plein. Te vaak is het bij haar misgegaan de laatste jaren. “Ik geloof nooit dat ik de enige ben”, is haar stellige bewering.

Zo heeft zij eind november van het vorige jaar voor zichzelf en haar dochter een aanvraag ingediend voor een mantelzorgwaardering. Dat is de beloning van 150 euro waar mantelzorgers voor in aanmerking komen. Beide dames hadden namelijk intensief gezorgd voor hun dementerende man en vader. De formulieren werden geregeld via de website van de gemeente, volgens Puijk overigens een digitaal doolhof.

Maar wat bleek? Een handtekening van de mantelzorgvrager is nodig. In november is de Hilversummer overleden en omdat dit de eerste keer was dat Puijk deze blijk van waardering aanvroeg, was er ook geen handtekening bekend in het pand aan de Wilhelminastraat 1. Daardoor werd uitkering van het mantelzorgcompliment een lastig verhaal.

Dat het toch nog goed is gekomen met het financiële compliment is volgens de Hilversumse enkel en alleen te danken aan de bemoeienis van SP-fractievoorzitter Bianca Verweij. “Ik dacht dat ik ontplofte. Ineens kon het dus wel."

Naast deze vorm van bureaucratie is Puijk ook niet te spreken over de communicatie.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant