Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

'Transformatie Media Park hard nodig'

Bedrijven

HILVERSUM - Hilversum Mediastad moet transformeren tot een Media Center of Excellence met een sterke nationale en internationale positie. Dat zei wethouder Wimar Jaeger (economie en media) vrijdagmorgen bij de presentatie van verschillende onderzoeken naar de toekomst van het Media Park.

Jaeger benadrukte dat die transformatie hard nodig is om in de toekomst de opkomende concurrentie - ook van nieuwe buitenlandse media - het hoofd te bieden. "Ik heb een hot spot voor ogen, een levendige gemeenschap met creatieve ondernemers, studenten en onderzoekers, producenten, interactie met het publiek en veel interactieve technologie. Met plaats voor markt- en talentontwikkeling, met onderwijs dat geïntegreerd is met bedrijven op het Media Park."

Verschillende scenario's
Het onderzoek van UNStudio naar de toekomstmogelijkheden van het Media Park heeft verschillende scenario's opgeleverd van eenvoudige aanpassingen tot meer ingewikkelde oplossingen. 

Alle betrokkenen erkennen de noodzaak van de plannen. AVRO-TROS directeur Erik van Stade: "Het Media Park is absoluut toe aan een stevige upgrade. Het Media Park moet een iconische uitstraling hebben en als een magneet gaan werken." 

Erik Mol, van Talpa, valt hem bij: "Wat me vooral aanspreekt is dat er naar meer interactie wordt gestreefd met de buitenwacht, met onderwijs, met studenten, met creatieven. Ook de combinatie wonen-werken spreekt me aan. Het Park is nu nog te statisch om internationaal een rol van betekenis te blijven spelen. En dat laatste is dringend nodig."

Lennart van der Meulen, algemeen directeur VPRO, is een voorstander van woningen voor jongeren op het Media Park. Hij vertelt: "Haal jonge mensen naar het Media Park, die hier werken, wonen en hun talenten ontwikkelen. Dan wordt het hier levendig. Net als met de studenten die we nu al hebben. Ik ben ervoor om er een soort stad van te maken."

Uit de krant