Afscheidsrit NS-trein Kameel ook langs station Hilversum
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
De Kameel.
De Kameel. (Foto: NS)

Afscheidsrit NS-trein Kameel ook langs station Hilversum

  Bedrijven

HILVERSUM - De Kameel, in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS, maakt dinsdag zijn laatste rit in dienst van NS. Vanaf Utrecht Maliebaan rijdt het rijtuig via onder meer Rotterdam, Haarlem en Amsterdam naar Hilversum. Verwachte aankomsttijd: 16.03 uur.

Vervolgens rijdt de Kameel door richting de Domstad waar hij om 16.18 uur in het Spoorwegmuseum feestelijk onthaald en waar ook de sleuteloverdracht is.

De Kameel, die zijn bijnaam dankt aan de twee bulten op het dak, is in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS. Zo kon de directie destijds de herstelwerkzaamheden van het spoor tijdens de wederopbouwperiode controleren.

Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk veertien personen. In het rijtuig is ook een keuken en een werkkamer met telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij goed zicht op het spoor.

Tekst gaat verder onder foto. 

Gebouwd door treinenbouwer Allan
Op 31 mei 1954 werd het rijtuig afgeleverd door de Rotterdamse treinenbouwer Allan. De NS 20 - zoals de Kameel officieel heet - is technisch afgeleid van de Blauwe Engelen, de dieseltreinen die de stoomtreinen vervingen op de regionale lijnen. Het rijtuig beschikt niet over koppelingen, waardoor het niet met ander materieel te combineren is. Alleen met een koppelboom, die aan een oog voor op de kop bevestigd kan worden, kan het rijtuig aan een andere trein gekoppeld worden om te worden gesleept.

VIP-car
Het rijtuig was in de jaren '70 niet exclusief voorbehouden aan de NS-directie, maar werd ook als VIP-car verhuurd aan gezelschappen. De Kameel maakte sindsdien veel ritten in binnen- en buitenland en heeft hierdoor flink wat belangrijke gasten vervoerd. Van directies van andere bedrijven tot staatshoofden en vorsten. Ook de band Queen ging met de Kameel naar een concert. Sinds het begin van de jaren '70 is de Kameel te huur door externe partijen. Zo werd hij onder andere ingezet voor de 250ste jubileumuitzending van het muziekprogramma AVRO's Toppop.

Revisies
Na opknapbeurten in de jaren '70 en '80 kreeg de Kameel in 2004-2005 een grote revisie. Hierbij is het interieur, de technische installatie en het casco gereviseerd. Het rijtuig is in de oorspronkelijke blauwe kleur geschilderd. Na deze werkzaamheden is de Kameel ingezet rondom de opening van het Spoorwegmuseum. Na de opening is het rijtuig naar Tilburg gegaan voor de technische revisie en is nieuwe apparatuur voor de keuken ingebouwd. Medio 2008 werd de Kameel door NS weer gebruikt als directierijtuig. De trein was al zeer regelmatig te zien in het Spoorwegmuseum, maar wordt nu officieel aan het museum overgedragen.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>