Onzer krant rol elke week van de pers en wordt huis-aan-huis verspreid. Toch is nieuws niet gratis.
Onzer krant rol elke week van de pers en wordt huis-aan-huis verspreid. Toch is nieuws niet gratis.

Binnenkort bieden we onze lezers in Hilversum iets extra's

Bedrijven

HILVERSUM - We kunnen alles uit de hele wereld volgen, maar het liefst lezen we over wat er in de buurt gebeurt. Over mensen uit je eigen stad of dorp en de nieuwtjes uit de wijk. Deze krant is daarom al vele jaren een graag geziene gast in de brievenbus. Onze redactie blijft in die behoefte voorzien en gaat zelfs extra verhalen en verdieping leveren. Dat noemen we ook zo: Extra.

"In onze kranten lees je verhalen die je nergens anders leest. Dus daar gaan we niet aan tornen", zegt Adri de Bruijn van uitgever Enter Media. "Intussen dwingen allerlei ontwikkelingen ons wel om te vernieuwen."

Onafhankelijke journalistiek
Als modern, lokaal nieuwsmedium hebben we te maken met twee sterke ontwikkelingen. De eerste is de toename van de belangstelling voor nieuws - niet in de laatste plaats de belangstelling voor nieuws uit je eigen woonomgeving. Iedereen wil graag snel weten wat er in hun buurt en stad gebeurt. Daarom maken we niet alleen eens per week een krant, maar brengen we dagelijks het lokale nieuws op onze website.

In de verwarrende wereld van social media, influencers, bubbels en nepnieuws is het belang van onafhankelijke journalistiek alleen nog maar groter. Ook lokaal en regionaal. Tegelijk hebben uitgeverijen van lokale kranten het moeilijk. Onze uitgeverij vormt daar helaas geen uitzondering op. De inkomsten uit advertenties dalen structureel en het is al heel wat als we de kosten gelijk kunnen houden. Journalistiek is nu eenmaal geen vrijwilligerswerk, maar ook het laten drukken en bezorgen van een krant kost veel geld.

Dat klinkt een beetje gek: er is veel belangstelling voor lokaal nieuws en toch krijgt de lokale krant de exploitatie moeilijker rond? De Bruijn: "Dat komt door de rol die het internet is gaan spelen. Het lokale nieuws staat niet meer zoals vroeger alleen in een papieren krant, maar ook online. Ook wij plaatsen - vanzelfsprekend, zeg ik er meteen bij - veel van ons nieuws al dagelijks op onze website. Zo bereiken we wel meer lezers, maar krijgen we niet meer adverteerders. Sterker nog: die raken we steeds meer kwijt aan Google en Facebook."

Meer lokale journalistiek
Enter Media heeft in de keukens van vele grote en kleine lokale uitgevers gekeken en zag overal een op het eerste gezicht logische reactie: kosten reduceren. Er zijn uitgevers die ook sterk op hun journalistieke capaciteit hebben bespaard: minder redacteuren om hun kranten en websites vol te schrijven. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de inhoud. "Die kant willen wij absoluut niet op. We werken met een team van journalisten. Al onze kranten Gooi en Vechtstreek zijn altijd onderscheidend op de inhoud en vooruitstrevend met nieuwe technieken geweest."

Dus zoeken wij het in een extra manier om onze journalistieke producties te presenteren, waarmee we de lezer niet minder geven, maar juist méér. Dat moeten we zó interessant maken dat we aan onze lezer kunnen vragen er iets voor te betalen om het te kunnen lezen. Er blijft een gratis krant verschijnen, maar op onze extra’s kun je een abonnement nemen.

Hoe dat eruit ziet? Het wordt in elk geval een combinatie van online en papier. De prijs zal uiteraard betaalbaar zijn. Maar het is duidelijk dat we iets van de lezer vragen. Namelijk begrip voor het feit dat nieuws nooit gratis kan zijn. Ook lokaal nieuws niet. Dankzij adverteerders konden wij lange tijd al ons nieuws gratis verspreiden, maar het einde daarvan is in zicht. "Veel lezers zullen dat meteen begrijpen, anderen hebben misschien wat tijd nodig. Onze redactie zal laten zien dat er genoeg (extra) mooie, boeiende en belangrijke nieuws- en achtergrondartikelen gemaakt kunnen worden die een abonnement meer dan het waard maken."
We vertellen er snel meer over.

Uit de krant