Afbeelding
Foto: GooischePas

Hilversumse winkelgebieden lanceren eigen cadeaukaarten

Bedrijven

HILVERSUM - De Gijsbrecht van Amstelstraat heeft er nu één en dat geldt ook voor Centrum Hilversum: beide Hilversumse winkelgebieden beschikken sinds vorige week over hun eigen cadeaukaarten. Op die manier kunnen consumenten hun lokale ondernemers steunen, is de gedachte.

Vanuit de organisatie van de GooischePas, die beide cadeaukaarten faciliteert, komt naar buiten dat er grote behoefte is om de eigen winkelstraat meer en beter in de picture te zetten. Daar voldoen deze twee cadeaukaarten absoluut aan. Gesprekken tussen de GooischePas en de winkeliersverenigingen over een eigen cadeaukaart liepen al enige tijd. Vanwege de nieuwe lockdown zijn de passen nu versneld uitgegeven, zodat de Hilversumse ondernemers hier vlak voor de feestdagen nog van kunnen profiteren.

Zoals zaterdag nog eens duidelijk werd in het portret van eventmanager en ambassadeur van de GooischePas Deborah den Dulk gaan er ook in Hilversum en omstreken miljoenen euro’s om in cadeaukaarten. Afgelopen jaar ging om het zo’n 19 miljoen euro in de Gooi en Vechtstreek. Omdat het landelijke kaarten zijn, pikt de lokale ondernemer hier geen graantje van mee. Zeker nu met de coronamaatregelen wordt duidelijk hoe waardevol de lokale winkels zijn, zoals Den Dulk aangaf. Daarom zijn er steeds acties, zoals #supportyourlocals om de aandacht te blijven vestigen op de ‘eigen’ winkeliers.

Terugvloeien

“De doelstelling van de cadeaukaarten is een aantrekkelijk en passend alternatief te bieden om zo ‘cadeaupas-uitgaves’ zoveel mogelijk lokaal terug te laten vloeien in het eigen winkelgebied”, is te lezen in het persbericht van Centrum Hilversum. Zo is hun kaart te besteden bij verschillende winkels, horecabedrijven en andere centrumfuncties. “Je kunt er artikelen mee kopen, mee uit eten gaan of naar de kapper - zodra de regelgeving dat weer toe laat. Een mooi lokaal alternatief voor de mainstream cadeaukaarten”, is te lezen. 

Fysiek is de kaart, die twee jaar geldig is, nog niet op de markt. Vooralsnog zijn de twee cadeaukaarten alleen online te bestellen. Wat opvallend is, is dat meer winkeliers zich aansluiten bij hun dit initiatief. “We merken dat ondernemers nu eerder aanhaken”, stelt Mariska Klijnsma namens de GooischePas. “Wat dichterbij huis is, is vaak interessanter”, luidt haar korte nadere uitleg. Centrummanager Jorine de Soet bevestigt deze lezing. 

Lean and mean

Deze cadeaukaarten werken als een kaart van Bol.com of die van de VVV. Er staat een x-bedrag op. Deze euro’s zijn bij meerdere winkels te besteden op de Gijsbrecht of in het centrum. Als het geld is besteed, is het ook klaar in tegenstelling tot de GooischePas, wat meer een voordeelpas is. “Het is een lean and mean-cadeaukaart die je onder de kerstboom kunt leggen”, aldus de Soet. “Ik heb er zelf ook twee gekocht. Daarmee weet ik zeker dat het geld in het centrum van Hilversum belandt”, voegt de centrummanager eraan toe.

Eerder dit jaar is de GooischePas al versneld op de markt gekomen om zo de Hilversumse middenstand en hun Gooise collega’s te steunen. Nu hebben de winkeliers van de Gijsbrecht én die van het centrum - met hulp van de GooischePas - hetzelfde gedaan met hun eigen cadeaukaart. Momenteel kunnen consumenten daar dus alleen geld op zetten en spenderen wat er op de pas staat. In de toekomst is het denkbaar dat er meer mee kan, zoals bij de brerdere voordeelpas. Technisch is dat allemaal mogelijk, zo meldt Klijnsma verder nog. 

Actie

Bij de lancering van de cadeaukaart van Centrum Hilversum hoort een actie. Bij de aankoop van de eerste vierhonderd CH-cadeaukaarten ontvangen de kopers voor zichzelf een gratis cadeaukaart ter waarde van 10 euro.

Meer informatie is te vinden op onder andere www.degooischepas. Daar zijn ook de linkjes te vinden naar de cadeaukaarten van de Gijsbrecht en Centrum Hilversum (uiteraard ook op hun eigen digitale platformen). Wie nog voor de kerstdagen een van deze kaarten in huis wilt hebben, moet deze voor woensdag 23 december bestellen.

Uit de krant