Irma Thierig sprak namens de ondernemers van de Gijsbrecht en pleitte voor een autoluwe straat.
Irma Thierig sprak namens de ondernemers van de Gijsbrecht en pleitte voor een autoluwe straat. Foto: Bastiaan Miché

Van snoezelruimte en knarrenhof tot aan een 'kwaliteitsslag Liebergerweg'

Buurt / wijk

HILVERSUM - Het zaaltje binnen Heelo is goed gevuld als tien Hilversummers maandagavond bij elkaar twaalf plannen of ideeën presenteren aan de vier onderhandelende fracties. Veel presentaties - bijvoorbeeld als het gaat over duurzaamheid - staan al wel op de politieke agenda, echter - zo constateert fractievoorzitter Femke van Drooge van de PvdA terecht - men vindt kennelijk dat de politiek nog te weinig aan deze problemen doet.

De eerste presentatie gaat over de realisatie van een zogenaamde 'snoezelruimte' in het Arie Loomanhuis in Hilversum-Oost. Een prima initiatief, vinden de aanwezige politici, al is het maar de vraag in hoeverre de politiek daar een rol in kan spelen. Het is ook typisch een plan dat de buurt zelf kan oppakken. Het voorstel voor een 'knarrenhof' - wonen in een hof rondom een gezamenlijke binnentuin - is wel iets waar de politiek samen met woningcorporaties naar kan kijken. Ieder hof heeft een gemeenschappelijke ruimte voor gezamenlijke activiteiten, is het plan. Doel is om zowel (sociale) huur en koopwoningen te bouwen.

Na het pleidooi voor een verbod op hout stoken, spreekt Irma Thierig namens de ondernemers van de Gijsbrecht van Amstelstraat. Zij roept de politiek op om door te gaan met de ontwikkeling van de winkelstraat, die in haar ogen autoluw moet worden. Een lastige opgave, vinden ook de aanwezige politici. Gevolg van die maatregel betekent immers dat omringende straten meer autoverkeer te verwerken krijgen.

De meest schokkende presentatie komt van Martin Triebels namens de Bewonersgroep Liebergerweg. Hij maakt zich zorgen over wat er na het aanstaande vertrek van Hunkemöller terugkomt in de wijk en toont met beelden het grote tekort aan openbaar groen met speel- en ontmoetingsplekken. "Er is een sterke behoefte om de bedrijvensfeer en de woonsfeer wat meer uit elkaar te halen en de Liebergerweg meer een woonstraat te laten zijn", zegt hij. Een bedrijvenontsluiting langs het spoor, een verlengde Mussenstraat, is in zijn ogen dé oplossing. Die kans - die er eerder niet was - is er met de komst van de HOV nu wel, zegt Triebels. "Voor de Liebergerweg een enorme kwaliteitsslag en een basis voor een verdere verbetering van de woonomgeving."

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant