Vragen SP over schrappen bussen in Hilversum
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
De buslijnen die mogelijk verdwijnen.
De buslijnen die mogelijk verdwijnen. (Foto: Marnix Bruggeman)

Vragen SP over schrappen bussen in Hilversum

  Buurt / wijk

HILVERSUM - Het mogelijk schrappen van een aantal buslijnen in Hilversum en elders in 't Gooi is voor de lokale SP reden om vragen te stellen aan het Hilversumse college van burgemeester en wethouders (B&W). "De SP Hilversum is vóór een fijnmazig OV netwerk, en tégen het schrappen van buslijnen. Dus het zal niemand verrassen dat we onaangenaam verrast zijn door deze plannen", aldus fractiemedewerker Pierre van Rooden. 

Vanwege een nieuwe aanbesteding in 2019 ziet het busvervoer in deze regio er - zoals dat wel vaker gebeurt - over een paar jaar weer iets anders uit. Tijdens een informatieve bijeenkomst voor de leden van de Provinciale Staten van Noord-Hollandbleek echter dat meerdere busdiensten - om de kosten te drukken - mogelijk verdwijnen.

Stroomlijnen
Onder meer de buslijn 1 (Kerkelanden), 2 (Erfgooierskwartier/Seinhorst) en 3 (Oosterengweg) in Hilversum zijn genoemd, net als lijn 107 tussen Bussum en Huizen (langs het Media Park). In een rapport van adviesbureau Goudappel Coffeng staat dat er alleen nog zogenaamde stroomlijnen moeten overblijven, zoals lijn 320. Mensen moeten daar dan op de fiets naar toe.

SP Provinciaal Statenlid Marnix Bruggemans is not amused over deze plannen en luidde de noodklok. En nu wil ook de Hilversumse SP antwoorden van B&W. "Deze maatregelen gaan ook rechtstreeks in tegen de intenties van het college om Hilversum, met name het Media Park en het centrum, bereikbaarder te maken. Ook voor mindervalide mensen", schrijft Van Rooden. "We willen meer mensen trekken, liefst met minder autoverkeer - maar het voorstel uit de provincie is het schrappen van OV?"

Alternatieven?
De socialist wil daarom weten wat B&W weten en vinden van de busplannen en wat de gevolgen voor de bereikbaarheid van Hilversum zijn.  En wat zijn eventuele alternatieven voor een goede bereikbaarheid van het centrum, het Media Park en de de buitenste wijken zoals Kerkelanden?

Overigens kreeg Bruggemans nog een standje vanuit het Provinciehuis. De uitkomsten van de bijeenkomsten hadden nog niet openbaar mogen worden gemaakt. Het overleg was vertrouwelijk. Dat is een ongeschreven regel, schreef Hein Struben (D66), voorzitter van de commissie mobiliteit en financiën van provinciale staten. De Democraat erkent in zijn schrijven aan de commissieleden wel dat hij aan het begin van de vergadering niet had gezegd dat de bijeenkomst vertrouwelijk was.

Precieze regels
Bruggeman stelt daartegenover dat de Provinciewet precieze regels stelt voor geheimhouding. Als stukken of een vergadering geheim zijn, moet dit eerst door een meerderheid officieel worden besloten. "Dat is hier niet gebeurd. Van die 'ongeschreven regel' van Struben heb ik nog nooit gehoord." (...) "Hoe dan ook", aldus de socialist, "vind ik dat de buspassagiers in het Gooi nu al moeten weten wat hun boven het hoofd hangt."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>