De buslijnen die volgens de SP geschrapt zouden worden.
De buslijnen die volgens de SP geschrapt zouden worden.

'Geen voorstel voor schrappen buslijnen'

Buurt / wijk

HILVERSUM - Er is voorlopig geen enkele aanleiding om te denken dat het busvervoer in 't Gooi en de Vechtstreek vanaf 2021 er flink op achteruit gaat. Verantwoordelijk gedeputeerde Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland heeft de Gooise verkeerswethouders, waaronder Annette Wolthers van Hilversum, laten weten dat er niet wordt bezuinigd in de nieuwe zogenaamde OV concessie.

Onlangs sloeg de provinciale SP de noodklok nadat tijdens een informele bijeenkomst zou zijn beweerd dat verschillende buslijnen, waaronder de lijnen 1,2 en 3 in Hilversum, zullen verdwijnen. De socialisten riepen daarom inwoners op om in actie te komen. De Hilversumse SP stelde bovendien vragen aan het Hilversumse college van burgemeester en wethouders.

De huidige concessie voor het busvervoer loopt af in juli 2021 en inmiddels heeft Haarlem een start gemaakt met de aanbesteding van de openbaar vervoersconcessie (het bus-, stad- en streekvervoer). Nu blijkt dat met de huidige dienstregeling het op sommige momenten juist heel rustig is en tijdens andere momenten heel druk. Dat moet anders, is de gedachte binnen het provinciehuis.

In een brief aan de gemeenteraad benadrukt Wolthers dat er op dit moment geen voorstel van de provincie is voor het schrappen van buslijnen in deze regio. "De ambitie van de provincie is om meer mensen het OV in te krijgen en om ervoor te zorgen dat dit tevreden reizigers zijn", schrijft de wethouder. "Om dit te bereiken is onder andere een betere aansluiting van de bus op de trein nodig en moet er geïnvesteerd worden in de eerste en laatste kilometer (voordeur naar halte en vice versa)."

Wolthers voegt toe dat het aflopen van de huidige concessie juist kansen biedt om het 'moliliteitssysteem' anders in te richten en daarbij in te spelen op de behoefte van de inwoners. Die reizen immers steeds vaker en verder van huis naar werk. Daardoor raken de wegen én het spoor overvol. Bovendien is dit dé kans om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals de opkomst van de elektrische fiets en ook verduurzaming van bussen en taxi's.

Verbeteren van bereikbaarheid betekent ook het optimaliseren van afstemming tussen bijvoorbeeld fiets, bus en trein, vervolgt de wethouder. Dit geldt voor zowel de mobiele als de minder mobiele reizigers. "Ook mensen met een beperking moeten goed met het openbaar vervoer kunnen reizen", meent de wethouder. "Het OV willen we daarom waar mogelijk verbinden met het doelgroepenvervoer (o.a. leerlingenvervoer, Wmo-taxi en dagbestedingsvervoer)."

In het voorjaar van 2019 moet er meer duidelijkheid komen over die nieuwe concessie. De provincie streeft ernaar om het zogenaamde aanbestedingsdocument (programma van eisen) medio juli 2019 vast te stellen. Al daarvoor wil de wethouder hierover in gesprek met de gemeenteraad.

Uit de krant