HAP: 'Kijk naar verbinding tussen Oost en het centrum'
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer verbinding tussen Oost en het centrum of een nog langere muur langs het spoor?
Meer verbinding tussen Oost en het centrum of een nog langere muur langs het spoor? (Foto: Bastiaan Miché)

HAP: 'Kijk naar verbinding tussen Oost en het centrum'

  Buurt / wijk

HILVERSUM - Terwijl het college van burgemeester en wethouders lijkt aan te sturen op een ontwerp voor het stationsgebied neemt de lobby om toch nog eens goed te kijken naar een betere oplossing steeds meer toe. "Dit is de gouden kans om Hilversum-Oost met het centrum te verbinden."

Dat meldt Peter van Dulst, voorzitter van de Stichting Hilversumse Architectuurprijs (HAP). Met het plan van De 7 Straatjes kijkt de gemeente van noord naar zuid. Daarmee houdt Hilversum de barrière van het spoor in stand. Zolang de spoorlijn niet ondergronds gaat, is de enige oplossing om over het spoor heen te bouwen.

Wat Van Dulst betreft, is het niet zo dat Hilversum moet kiezen voor De vier brinkjes van Michel Huisman, bedenker van Het Maankwartier in Heerlen. Wel is hij van mening dat het uitgangspunt van Huisman de juiste denkwijze is, namelijk oost met het centrum verbinden.

Sinds de aanleg van de spoorlijn in 1874 heeft deze voor een tweedeling gezorgd in Hilversum. Die is er nog altijd en lijkt er in de toekomst zelfs niet minder op te worden. De NS wil spoorboekloos gaan rijden waardoor er iedere tien minuten een trein rijdt en de gemeente zelf heeft het plan opgevat om gemotoriseerd verkeer alleen nog het dorp uit te laten rijden via de kleine spoorbomen.

Als De 7 Straatjes erdoor komt, dan wordt de muur tussen oost en west nog groter omdat er ook bebouwing komt op de Koninginneweg. En omdat de gemeente flink wat geld uit moet geven om dit stuk in bezit te krijgen, is de enige optie dat ook hier de hoogte in wordt gegaan. De nieuwbouw moet wel euro's opleveren.

En als dat gebeurt dan is er volgens Van Dulst van de Beatrixtunnel tot aan de kleine spoorbomen een grote muur van gebouwen te zien. "Dat wordt het bestendigen van een barrière. Dat probleem wordt kennelijk gekleineerd", aldus de voorzitter.

Lees verder in de digitale editie


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>