Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Zorgen over verbreding Vreelandseweg blijven; antwoord wethouder weinig geruststellend

Buurt / wijk

HILVERSUM - Zodra de optie voor het verbreden van de Vreelandseweg (N201) naar twee bij twee rijbanen met een maximum snelheid van honderd kilometer per uur en een weg over de hei serieus in beeld komt bij de provincie Noord-Holland, meldt wethouder Annette Wolthers dit aan de gemeenteraad en tegenstanders van deze optie. Maar met die toezegging kon zij de zorgen die hierover zijn allerminst wegnemen.

Afgelopen week uitte voorzitter Robert Fiolet van Verenging De Groene Meren zijn zorgen hierover in de raadscommissie. Natuurlijk, Gedeputeerde Staten (GS) van Utrecht had voor het Utrechtse deel van de N201 (zeg maar tussen de A2 en Vreeland) niet voor verbreding gekozen. Dan lijkt het logisch dat Noord-Holland dit ook niet zou doen voor het eigen deel van de provinciale weg.

Helemaal niet gerust
Maar niets is minder waar, meent Fiolet. Het definitieve besluit in Utrecht is pas eind dit jaar en bovendien zou de door GS gekozen variant naadloos aansluiten op de optie voor verbreding van het Noord-Hollandse deel. "Wij zijn er dus helemaal niet gerust op dat de verbreding van de N201 van de baan is."

Het is voor Fiolet alweer de tweede keer in korte tijd dat hij - gewapend met spandoek en gesteund door velen - in de raadzaal is. Een week eerder stelde Wolthers hem al 'gerust' en gaf aan dat de verbreding van het Noord-Hollandse deel van de N201 momenteel geen issue is. Hij vreest echter dat Amsterdam, dat een probleem heeft met de ontsluiting van de oostkant (A9/A1), genoeg spierkracht heeft om de verbreding van de N201 door te drukken. Bovendien, aldus Fiolet, blijkt uit de verschillende documenten dat de zaak wel degelijk in beide provinciehuizen (Utrecht én Noord-Holland) speelt.

Diependaalselaan
Ook de gedachte dat met een verbreding van de N201 en een weg over de hei de nu megadrukke Diependaalselaan minder autoverkeer te verwerken krijgt, is volgens Fiolet onzin. Het meeste verkeer op die weg, 81 procent, is volgens hem lokaal en dus geen doorgaand verkeer. Verbreding van de Vreelandseweg betekent in zijn ogen nog meer verkeer in zuid en minder verkeer vanaf de A1 in Noord. Maar dat is dus allerminst een oplossing voor de drukte op de Diependaalselaan.

Vinger aan de pols
Aan Wolthers en de politiek volgt de vraag om aan Haarlem duidelijk te maken dat verbreding van de Vreelandseweg en een weg over de hei not done is, net zoals Wijdemeren dat recent deed. Maar dat 'nee' komt er niet. Wolthers snapt de zorgen, maar benadrukt nogmaals dat verbreding van de weg geen issue is. Dat zou verantwoordelijk gedeputeerde Elisabeth Post van Noord-Holland haar ook duidelijk hebben gemaakt. "Er is geen reden tot zorg en wij blijven als college een vinger aan de pols houden. Als het anders wordt, kom ik bij u terug." Echter, een collegebrief aan Haarlem om verbreding van de weg af te raden, komt er niet.

Uit de krant