Gemengde reacties op voorstel voor autovrije spoorwegovergang in Hilversum
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Foto: Bastiaan Miché

Gemengde reacties op voorstel voor autovrije spoorwegovergang in Hilversum

  Buurt / wijk

HILVERSUM - De Hilversumse politiek reageert in eerste instantie verdeeld op het voorstel van de klankbordgroep kleine spoorbomen om de spoorwegovergang te sluiten voor het autoverkeer. Desondanks wil wethouder Arno Scheepers - verantwoordelijk voor het stationsgebied - deze toch best verrassende uitkomst onderzoeken.

Waarschijnlijk komende dinsdag zal de wethouder het voorstel bespreken binnen het college van burgemeester en wethouders. "Het eindoordeel is behoorlijk breed gedeeld. Dat nemen we serieus", zegt Scheepers. Binnen de klankbordgroep steunde 90 procent van de leden - vertegenwoordigers namens de verschillende buurten - het voorstel.

De straks uitgewerkte optie voor een autovrije spoorwegovergang op de kruising Noorderweg, Hoge Larenseweg en Koninginneweg is de derde verkeersvariant waar de Hilversumse politiek, naast de veelbesproken varianten KL26 (centrum in en uit via Simon Stevinweg) en KL28 (centrum in en uit via de Larenseweg) in oktober iets van mag vinden.

Opvallend
Vrijdag presenteerde de klankbordgroep na een vergadering met onderzoeksbureau Movares het voorstel op de Facebookpagina Hilversum Oost buurtbelangen. Het standpunt is opvallend, omdat juist vanuit Oost velen vonden dat het centrum voor deze kant van het spoor goed bereikbaar moest blijven. Ook een meerderheid van de Hilversumse politiek vond dat.

Maar de laatste maanden was er veel gedoe over de mogelijke oplossing van het probleem 'kleine spoorbomen'. De favoriete oplossing KL26 van het college van burgemeester en wethouders stuit op veel weerstand vanuit de buurt. Het alternatief KL28 is volgens bewoners minder slecht, maar kent eveneens bezwaren.

En nu is daar opeens een nieuw advies. De belangrijkste afweging die de klankbordgroep daarbij maakte is veiligheid en woongenot + milieu boven bereikbaarheid per auto via de kleine spoorbomen. "De klankbordgroep staat met een meerderheid van stemmen (90%) achter deze beslissing."

Het enige lid binnen de klankbordgroep dat tegen stemde is Patrick Weening. Het autovrij maken van de kleine spoorbomen heeft volgens hem nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid van bijvoorbeeld de Kleine Driftbuurt. En natuurlijk kunnen mensen vanuit Oost met de fiets naar het centrum komen, maar niet iedereen - ouderen die slecht ter been zijn bijvoorbeeld - heeft die luxe, aldus Weening.

Droevig
Hij noemt het weliswaar democratische besluit van de klankbordgroep 'droevig' en geeft toe dat hij na afloop van die vergadering behoorlijk pissig was. "Ik snap het standpunt vanuit het perspectief van de Simon Stevinweg wel, maar om dan zo onze wijk af te sluiten, gaat te ver."

De politiek reageert verdeeld en vaak ook verrast, blijkt uit gesprekken door deze krant met verschillende gemeenteraadsleden. Veel fracties hadden immers in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen aangegeven dat de kleine spoorbomen de komende jaren open moeten blijven voor autoverkeer en dat staat ook in het huidige coalitieakkoord.

Tweedeling
"Alle varianten zijn bespreekbaar, maar ik sta niet op voorhand te springen", zegt CDA-fractievoorzitter Olaf Streutker. "Dat heeft alles te maken met de tweedeling tussen Oost en West. Als die te groot wordt, heeft dat een negatief effect." De christendemocraat erkent dat mensen vanuit Oost ook met de fiets naar het centrum kunnen, maar mensen hebben soms ook echt de auto nodig, meent hij. En als het aantal opties om het spoor over te steken - nadat eerder al de grote spoorbomen wegvielen - verder daalt is dat volgens Streutker geen goede zaak. 

Collegepartij Hart voor Hilversum is ook één van die partijen die voor het openhouden van die kleine spoorbomen was en is, maar raadslid Michiel Eerenberg vindt uiteraard nu ook dat dit nieuwe voorstel serieus moet worden genomen. Verrast is Eerenberg niet, maar of de optie haalbaar is moet nog blijken. Dat heeft ook te maken met dat andere onderzoek dat nu gaande is over de verbinding tussen Oost en West. De uitkomsten daarvan zijn in oktober bekend.

GroenLinks-raadslid Frank Kool vindt een autovrije spoorwegovergang (uiteraard) een prima plan. Op de langere termijn is daar volgens hem ook geen ontkomen aan. "Het verstand komt met de jaren", reageert hij op de betogen van enkele jaren terug dat de overgang niet autovrij mag worden.

Onvermijdelijk
Ook VVD-raadslid Hidde Fennema ziet wel wat in het voorstel, al ziet hij ook wel tegenstrijdigheid met het betoog vanuit Oost voor een goede verbinding tussen beide kanten van het spoor. Toch denkt ook de liberaal dat een autovrije spoorwegovergang op termijn onvermijdelijk is. Bovendien maakt het de kruising in zijn ogen veiliger. Grote vraag, erkent ook Fennema, is waar de 'hotspots' dan ontstaan. "An de ene kant is dit voorstel verrassend, omdat er het sentiment was dat niemand dit wilde. Aan de andere kant zie je dat wanneer mensen langer meegaan in een proces ze beseffen hoe complex de situatie is."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>