Bewoners het Noordse Bosje klagen steen en been over de kwaliteit van hun opgeleverde appartementen.
Bewoners het Noordse Bosje klagen steen en been over de kwaliteit van hun opgeleverde appartementen. Foto: © Bastiaan Miché

'Stevie Wonder had mijn huis na een vrijdagmiddagborrel beter afgewerkt'

Buurt & wijk

HILVERSUM - Bewoners klagen steen en been over de kwaliteit van hun nieuwe appartementen. Ja, er zijn enkele klachten, erkent De Alliantie, maar de kwaliteit is zoals die hoort te zijn.

Voor veel bewoners van het Noordse Bosje 14-16-18 is de maat vol. Sinds een maand of vier hebben zij de sleutel van hun spiksplinternieuwe woning, maar er schort heel veel aan deze nieuwbouw. De lijst met klachten is ellenlang en vooralsnog wordt er weinig tot niets mee gedaan. "Je wordt als een schooljongen behandeld. Ik voel me tot in mijn kruis beledigd."

Vloeren die scheef zijn, plinten die veel te kort zijn of zo vastzitten aan de wand dat als je ze er vanaf probeert te halen een deel van de muur meekomt, hang- en sluitwerk dat niet klopt, overstromende douchebakken, lekkages bij verschillende woningen, aanrechten die scheef zijn, contactdozen die zo uit de muur te trekken zijn, heel dunne wandjes ook tussen de woningen, rookmelders die afgaan op waterdamp en kantelramen die maar op één punt vastzitten. "Stevie Wonder die na een vrijdagmiddagborrel mijn huis had gedaan, had beter werk afgeleverd", klinkt het uit van de bewonersmonden. "Er is gewoon niet volgens de bouw- en regelgeving gebouwd."

Geen einde
Dit is slechts een deel van de klachten. Aan de lijst lijkt geen einde te komen, zo blijkt uit een gesprek met een aantal leden van het bewonersinitiatief. Foto's en een kijkje in diverse woningen geven duidelijk hun klachten weer. En volgens de bewoners gaat het niet om één woning die gebreken vertoont, maar zou het om zo'n 85 procent van de in maart opgeleverde appartementen gaan.

Naar verluidt zijn alleen de vier modelwoningen helemaal spic en span. Bij de overige huizen zijn er klachten over de bouwkwaliteit en hoe de woningen zijn opgeleverd. "Ik vond de aangekoekte poep van de bouwvakkers in mijn wc", zo was één onaangename verrassing.

Nauwelijks gehoor
Uiteraard hebben de bewoners al tig keer aangeklopt bij De Alliantie, maar daar krijgen ze nauwelijks gehoor. "Ze reageren gewoon niet", aldus de leden van het bewonersinitiatief. In de tussentijd zijn de huurders zelf zoveel mogelijk aan de slag gegaan in hun eigen woning of hebben de parkeergarage, waar ook het nodige aan mankeert, opgeruimd. Tijd en geld hebben ze erin gestopt. Bewoners voelen zich aan het lijntje gehouden, zoeken naar oplossingen, maar lopen vast. "We zijn lief en aardig geweest en hebben meegedacht. Hopelijk zet dit wat in beweging."

In eerste instantie zouden de 57 nieuwbouwappartementen (sociale huur), verdeeld over vijf bouwlagen en variërend in grootte van 40 vierkante meter tot meer dan 70 vierkante meter, in november 2018 klaar zijn. Dat bleek niet haalbaar. Bewoners moesten een dik kwartaal langer wachten. Begin maart kreeg de eerste lichting de sleutel van het nieuwe huis. Een week later volgde de tweede groep. "Het opleveren had nog wel een paar maanden moeten duren", stelt één van de bewoners.

Opnieuw vertoont een nieuwbouwpand van De Alliantie de nodige bouwkundige gebreken. Begin vorige maand bleek dat al het geval bij een van de woontorens aan de Verbindingslaan (het voormalige Lucentterrein). Die kritiek wees de corporatie overigens compleet van de hand.

Enkele klachten
Nu erkent de corporatie wel dat zij 'enkele klachten' heeft ontvangen. "Op dit moment werken wij aan de bij ons bekende meldingen, maken een afspraak met bewoner, constateren wat er aan de hand is en laten de aannemer een afspraak maken met de bewoner om het op te lossen. Opleverpunten zijn of worden hersteld. Ook nagekomen klachten kan de bewoner bij ons melden en pakken wij op", meldt de corporatie in een reactie.

Maar met de afgeleverde kwaliteit is niets mis, zo geeft De Alliantie aan. De woningen in dit transformatieproject zijn bij oplevering door een deskundige gecontroleerd. Volgens de corporatie voldoet alles aan de verwachte kwaliteit. "Wij hebben geen reden om te twijfelen aan de geleverde kwaliteit, het zijn prachtige woningen in een voormalig kantoorgebouw", klinkt het luid en duidelijk.

Zeer serieus
"Ik heb er wel fiducie in dat het goed gaat komen, omdat wij dit gewoon niet accepteren. Langzamerhand wordt het ons probleem, terwijl dit het probleem is van De Alliantie", zegt een van de bewoners stellig. De overtuiging dat het eind goed, al goed wordt, is er lang niet bij iedereen. Ook niet na de mail van vrijdagmiddag, waarin het overdrachtsteam aangeeft de klachten van de bewoners te betreuren én zeer serieus te nemen.

Volgens dit team kan het zo niet verder en wordt er alles in gang gezet om tot een goede oplossing te komen. Alle bouwkundige klachten worden per woning geïnventariseerd door het aanspreekpunt en vervolgens beoordeeld, zo staat in het schrijven. In haar reactie verwijst De Alliantie ook naar de mail van vrijdag 12 juli.

Inmiddels is er een klacht over het Noordse Bosje bij Huurteam Hilversum ingediend. Tot eind vorige week wisten de consulenten niets van de klachten binnen dit nieuwbouwcomplex. De lokale waakhond gaat nu voor de bewoners aan de slag, al maakt dat voor één bewoner niet meer uit. Die heeft na alle rompslomp besloten een andere woning te gaan zoeken.

Uit de krant