Kerkbrink moet als mediacultuurplein duizenden bezoekers extra trekken
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Foto: Bastiaan Miché

Kerkbrink moet als mediacultuurplein duizenden bezoekers extra trekken

  Cultureel

HILVERSUM - Een plein voor cultuur en media. Met die gedachte willen de gemeente, Museum Hilversum, Beeld en Geluid en de bibliotheek de nu zo ongezellige Kerkbrink weer hip maken.

Nu de potentie er is, zetten de samenwerkende organisaties een volgende stap: de oprichting van de Stichting Mediacultuurplein. De komende maanden gaan zij aan de slag met de verdere uitwerking en een businesscase. Mocht blijken dat de plannen haalbaar zijn dan moet het vernieuwde plein - straks goed voor 350.000 extra bezoekers per jaar - ergens in 2021 gerealiseerd zijn.

De bezoekersaantallen in het centrum zijn het laatste jaar, aldus wethouder Wimar Jaeger, spectaculair gestegen en het oude V&D-pand is binnenkort, na jaren leegstand, weer gevuld. Daar staat tegenover dat de balans in het centrum zoek is. Want met name het Marktplein en het Hilvertshof hebben geprofiteerd van de flinke investeringen in dat centrum, maar op de Kerkbrink is het kommer en kwel. Het plein is niet meer van de Hilversummer en wordt als levenloos en ongezellig ervaren. De herinrichting van het plein ruim tien jaar terug heeft nauwelijks iets opgeleverd.

Momentum
Niet voor niets uitten horecaondernemers Marco van Velthooven van Meddens en Paul Hoogermolen van Roast vorige week in deze krant hun zorgen over het gebrek aan investeringen in de Kerkbrink. Bovendien heeft de gemeente eind vorig jaar het 'momentum' gemist doordat de op de Kerkbrink gevestigde BCC het huurcontract met eigenaar Achmea met vijf jaar verlengde.

Jaeger denkt niet dat de betrokken partijen het momentum hebben gemist, zei hij tijdens een perspresentatie woensdagmorgen in Museum Hilversum. Kanttekening is echter wel dat Achmea (of een eventueel nieuwe eigenaar van het te koop staande pand) bereid moet zijn het huurcontract met BCC open te breken. Immers, pas dan kunnen de bibliotheek en (een soort van dependance van) Beeld en Geluid naar de Kerkbrink komen.

In welke vorm is nog de vraag. Een mogelijke optie voor BCC om naartoe te gaan zou een van de leegstaande panden in de Gooische Brink of zelfs het C&A-pand kunnen zijn, denkt de wethouder. Hij wil uiteraard liever wel dat BCC in Hilversum blijft.

Tekst gaat verder onder foto. 

Maar wil de bibliotheek, momenteel gevestigd op een ogenschijnlijke prachtlocatie een paar honderd meter verderop aan de 's-Gravelandseweg, wel naar de Kerkbrink verhuizen? Ja, is het antwoord van bibliotheekdirecteur Els Brons. En hoewel parkeergelegenheid en bereikbaarheid onderwerpen zijn die zeker moeten worden uitgezocht, is de directeur ervan overtuigd dat de bibliotheek in een nieuw onderkomen meer bezoekers welkom mag heten dan de 250.000 die nu jaarlijks ontvangen worden. "We zitten al op de huidige plek sinds 1930, maar daar groeien we uit. Steeds meer organisaties willen bij ons huren en we moeten steeds vaker nee verkopen. En ook het villagedeelte bestaat al sinds 1840. Daaraan hebben we steeds meer herstelkosten."

Samenhangende programmering
Ook directeur Stef van Breugel van Museum Hilversum en manager Creatieve industrie en media John Leek van Beeld en Geluid zijn enthousiast en hopen door een samenhangende programmering hun meerwaarde te kunnen vergroten, voor zowel hun doelgroepen als de stad. Het nieuwe plein moet in hun ogen een 'dorps' plein worden waar Hilversummers elkaar kunnen ontmoeten, maar dan wel met een landelijke uitstraling. Zo neemt volgende maand al De Zilveren Camera zijn intrek in Museum Hilversum. Dit najaar houden het museum en Beeld en Geluid voor het eerst ook een gezamenlijke expositie. Daarbij denken beide partijen samen bij te dragen aan mediawijsheid en hoopt Brons dat er met de verhuizing meer kan worden gedaan tegen laaggeletterdheid.

Nu de drie culturele organisaties de mogelijkheden zien, is er de oprichting van de Stichting Mediacultuurplein. De komende maanden gaan zij aan de slag met de verdere uitwerking en een businesscase. Daaruit moet blijken wat een en ander gaat kosten. Ook de gemeente, als eigenaar van het oude raadhuis betrokken en tevens verantwoordelijk voor de openbare ruimte die de Kerkbrink is, zal moeten dokken. Voor de nadere uitwerking en businesscase betaalt Hilversum 135.000 euro, waarvan 81.000 euro subsidie is aan de nieuwe stichting. "Dit is een substantieel bedrag, zonder dat er nu zekerheid is over de realisatie van het mediacultuurplein", schrijft Jaeger in een brief aan de gemeenteraad. "Gelet op de potentie van de ontwikkeling, zowel op economisch, cultureel als maatschappelijk vlak, is dit echter goed te verantwoorden."

Verder is het de vraag in hoeverre de Kerkbrink - bijvoorbeeld het verleggen van kabels - moet worden aangepast. Er ligt eventueel een flink bedrag van 1,3 miljoen euro klaar, maar onduidelijk is of dat voldoende is. Ook is het nu nog zeer de vraag of de drie culturele instellingen geheel zelf de exploitatie kunnen financieren.

Informatiebijeenkomst
Nog voor de zomer is er een informatiebijeenkomst voor alle Hilversummers. Ideeën zijn die avond welkom. Na de zomer, in september, bespreekt de Hilversumse politiek de plannen. De stichting wil het onderzoek nog dit jaar afronden.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>