Femke van Drooge.
Femke van Drooge. Foto: Bastiaan Miché

PvdA: 'Resultaten MediaMile vallen bar tegen'

Cultureel

HILVERSUM - De Hilversumse PvdA-fractie is zich kapot geschrokken van de 'schokkend slechte cijfers ten opzichte van de hoge verwachtingen', die de stichting Hilversum Marketing onlangs presenteerde van de MediaMile. De sociaaldemocraten vragen zich hardop af of deze grote investering een verantwoorde uitgave van gemeenschapsgeld is geweest?

Donderdag deelde het college van burgemeester en wethouders een brief van directeur-bestuurder Jeroen Kreijkamp van Hilversum Marketing. Daarin stond dat na een moeilijk begin en een korte time-out de weg omhoog - als het gaat om aantal gebruikers - was ingezet. Zo was het aantal gebruikers van de MediaMile - een route om Hilversum als mediastad meer op de kaart te zetten - meer dan verdubbeld: van 80 naar 200 per maand. 

Vage en weinig concrete cijfers
De jubelstemming van Kreijkamp deelt de PvdA allerminst. De oppositiepartij heeft daarom schriftelijke vragen gesteld waar het college van burgemeester en wethouders binnen een maand antwoord op moet geven. Zo wil fractievoorzitter Femke van Drooge een nadere toelichting op de volgens haar 'vage en weinig concrete cijfers': graag cijfers van iedere maand en is er sprake van een piek bij evenementen als de Dutch Media Week?

Hoe de cijfers er dan precies uit mogen zien, "de resultaten vallen bar tegen ten opzichte van belofte en investering", concludeert Van Drooge. Zo verwachtte Hilversum Marketing vooraf 10.000 bezoekers in 2019 en 20.000 in 2020. "Met een gemiddelde van 80 per maand en 200 per maand vanaf oktober 2019 zal het totaal aantal ‘gestarte conversaties’ in 2019 rond de 1400 liggen", rekent zij uit. "Dat is nog geen 15 procent van de verwachting van Hilversum Marketing."

Kanniewaarzijn
Grote vraag voor Van Drooge is wat het college van deze cijfers vindt bij een investering van een kwart miljoen. En was het college - verschillende raadsfracties hadden de voorbije maanden al kritiek op de MediaMile en bovendien was er landelijke aandacht in het televisieprogramma Kanniewaarzijn - op de hoogte van deze cijfers?

Tot slot wil Van Drooge nog even ingaan op de positieve insteek van Kreijkamp, terwijl de directeur in oktober er nog voor pleitte om het 'realistische verhaal' te vertellen. De PvdA vraagt zich nu af hoe betrouwbaar de stichting is als het gaat om informatie delen. "Is het college het met ons eens dat de optimistische boodschap van de stichting op zijn zachtst gezegd misleidend genoemd kan worden, gezien de grof tegenvallende resultaten vergeleken met de enorme investeringen en hoge beloftes die eerder zijn gedaan?"

Subsidie
Daar komt bij dat in de subsidieaanvraag van Hilversum Marketing (820.000 euro) de MediaMile niet als aparte kostenpost wordt genoemd. Desondanks kost het onderhoud van de zuilen en de webapplicatie, alsmede de communicatie en het mogelijk ontwikkelen van nieuwe content geld, weet de PvdA. Vraag is daarom hoeveel geld er volgend jaar naar die veelbesproken MediaMile gaat.

Overigens wenst Van Drooge het college nog wel fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. 

Uit de krant