Eppo van Nispen tot Sevenaer heette de bezoekers welkom toen Beeld en Geluid in september de deuren weer opende.
Eppo van Nispen tot Sevenaer heette de bezoekers welkom toen Beeld en Geluid in september de deuren weer opende. Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Beeld en Geluid verwelkomde in 2020 ondanks alles toch nog 58.000 bezoekers

Cultureel

HILVERSUM - Beeld en Geluid was vanwege de coronacrisis en de grootschalige verbouwing van het museum een groot deel van het jaar gesloten. Desondanks kwamen er in 2020 58.000 bezoekers naar het kleurrijke pand op het Hilversumse Media Park. 

Wel kwamen de meeste bezoekers nog voor het coronatijdperk naar Beeld en Geluid: tijdens de voorjaarsvakantie met programmering rondom Kinderen voor Kinderen. In de jaren hiervoor trok het museum jaarlijks zo’n 250.000 bezoekers. 

Beeld en Geluid meldt terug terug te kijken op een ‘bijzonder 2020 met mooie nieuwe initiatieven en samenwerkingen’. Zo bood het instituut nostalgische televisie onder de vlag Heimwee TV, startte het de crowdfundingactie Verhalen uit het Hart om de coronacrisis vast te leggen in beeld en geluid en ontving het één miljoen van de BankGiro Loterij voor de bouw van het nieuwe mediamuseum dat medio 2022 opent. 

“Het doel was om onze bezoekers en onze partners betrokken te houden, te verbinden en waar mogelijk verlichting te brengen in moeilijkere tijden. Volgens mij zijn we hier, door de inspanningen van velen, goed in geslaagd”, aldus directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld en Geluid. 

Online zette het instituut in 2020 stappen door het beschikbaar maken van de collectie en het brengen van mediaverhalen via Beeld en Geluid bij je thuis. Zo bereikte de webserie Media in Crisistijd met Harm Edens 225.000 kijkers en werden het afgelopen jaar 27 mediaverhalen over actuele, uiteenlopende onderwerpen aangeboden in video of tekst. 

Daarnaast groeide het aantal social volgers met ruim 15 procent ten opzichte van 2019. Dutch Media Week, dat dit jaar voor het eerst volledig online werd georganiseerd, trok 20.000 unieke bezoekers naar het online platform tussen 3 en 11 oktober en bereikte via social media een miljoenenpubliek.

Uit de krant