In het kader van Summer in the City trad Danny Nicolay vorig jaar op bij MOUT.
In het kader van Summer in the City trad Danny Nicolay vorig jaar op bij MOUT. Foto: Eduard Metz

Subsidie voor Summer in the City en nieuw TikTok Festival in Hilversum

Cultureel

HILVERSUM - Onder de noemer Summer in the City zijn er - net als vorig jaar tijdens de zomervakantie - de komende weken verschillende activiteiten op meerdere plekken in Hilversum. Bovendien is er vlak na de zomer een geheel nieuw Tik Tok Festival. Beide evenementen kunnen rekenen op financiële steun - bij elkaar zestig mille - van de gemeente.

Het gaat in beide gevallen om initiatieven van de zogenoemde Taskforce Anderhalve Meter. Deze club bestaat uit vertegenwoordigers van Centrum Hilversum, Koninklijke Horeca Nederland, De Gijsbrecht, Cultuurnetwerk (de Vorstin), Hilversum Marketing en wethouders Gerard Kuipers en Arno Scheepers. De Taskforce is vorig jaar mei in het leven geroepen met als doel om met de, steeds wisselende, coronamaatregelen te kijken wat op een veilige manier wél kon. Zo was er vorig jaar zomer, toen er na de eerste lockdown weer iets meer mocht, ook al een Summer in the City. 

Dit jaar is er opnieuw een zomerprogrammering, met allerlei activiteiten en kleinschalige evenementen in het centrum, op de Gijsbrecht en in de wijken. “Ook via een rondreizende programmering wordt voor bewoners en bezoekers het verblijf in de stad een unieke en aangename ervaring”, belooft het college van burgemeester en wethouders. “Door de programmering gecoördineerd en kleinschalig in te zetten wordt het effect van verrassing, vermaak en verbinding optimaal en kan het veiligheidsaspect op een goede manier gewaarborgd worden.” 

Aan Summer in the City wordt daarom 35.000 euro bijgedragen. De coronacrisis heeft er bij bewoners, ondernemers en organisaties flink ingehakt”, vervolgt het college. “De zomerprogrammering brengt, net als vorig jaar, sfeer en draagt bij aan het maatschappelijk en economisch klimaat in de stad. Daarmee is het zeer van waarde voor Hilversum.”

Forse mediawaarde
Het TikTok Festival is een geheel nieuw evenement en vindt plaats (overdag) op 4, 5, 11 en 12 september. TikTok is een vooral onder jongeren zeer populaire app die sociale media en muziek combineert. In Nederland zijn er drie miljoen mensen met een account. “Het TikTok festival is een nieuw evenement, dat nog nergens bestaat”, aldus het college. “De video’s die gedurende het festival gemaakt worden hebben, ook vanwege de betrokkenheid van bekende TikTok influencers, een forse mediawaarde met een lokaal, regionaal en landelijk bereik.” 

Hilversum draagt 25.000 euro bij aan dit door Hilvertshof geïnitieerde evenement. “Het festival draagt daarmee in sterke mate bij aan de profilering van Hilversum als stad van creatieve makers”, vervolgt het college. “In deze (post-)coronatijd sluit een festival als dit goed aan op de ambities van alle partners om de zo belangrijke impuls te geven aan het centrum.”

Vergroening
De Taskforce zet zich ook in voor vergroening van het centrum en de Gijsbrecht. Op korte termijn volgen er, volgens het college ‘eenmalig en tegen beperkte kosten’, maatregelen om groen, kleur en fleur terug te brengen in beide gebieden. Zo komen de boombakken die als gevolg van corona tijdelijk moesten worden verplaatst uit de Kerkstraat en omgeving weer terug in het straatbeeld en krijgen deze weer een aantrekkelijke onderbeplanting. Het centrum richt zich primair op ‘horizontaal groen’, op de Gijsbrecht komt gelet op de beperkte ruimte vooral ‘verticaal groen’.

Het college benadrukt dat de Taskforce een tijdelijk gremium is met focus op de anderhalve meter maatregelen. “De Taskforce verliest haar functie, wanneer de laatste beperkingen zijn opgeheven. In de volgende fase, die van coronaherstel, zullen weer andere vormen van samenwerking passend zijn. De Taskforce zit tot die tijd niet stil. Mochten er najaar/winter onverhoopt toch coronamaatregelen nodig zijn, dan kunnen we de Taskforce opnieuw bij elkaar brengen.”

Uit de krant