Gooisch Bierfestival, Marktplein
Gooisch Bierfestival, Marktplein Foto's: Rick Mandoeng
Foto’s

Tickets én (nagenoeg) alle bieren Gooisch Bierfestival stijf uitverkocht

Cultureel

HILVERSUM - Vooraf was er toch nog wel wat gedoe, maar uiteindelijk is het Gooisch Bierfestival van zondag op het Marktplein een doorslaand succes geworden. “Echt gaaf”, aldus mede-organisator Guido de Wit van de Gooische Bierbrouwerij. “En stijf uitverkocht.”

Zowel tijdens de middageditie tussen 13.30 en 16.30 uur en van 17.00 tot 20.00 uur waren er 750 betalende bezoekers naar het evenement gekomen. Zij konden kiezen uit 24 verschillende biersoorten die bij de zes brouwerijen gezamenlijk aanboden en daarnaast was er muziek, straattheater, foodtrucks met verschillende gerechten en ook een stand van Museum Hilversum ter promotie van de foto-expositie China Dreams. Het culturele programma was zowel overdag als ‘s avonds hetzelfde. En dus konden zowel de dag- als avondbezoekers genieten van optredens van Rob ‘de Mol’ Dekay en de band The Vices.  

(Tekst gaat verder onder de foto)


En waren de weersvoorspellingen afgelopen woensdag nog niet zo denderend - er was regen voorspeld - in de aanloop richting het evenement werden die voorspellingen al positiever. “Het weer heeft ons niet in de steek gelaten”, constateert De Wit na afloop. “En je zag nu dat de middageditie snel was uitverkocht. Dat zie je altijd al wel. Dan komen de gezinnen met kinderen en die bestellen meteen vier of vijf kaarten tegelijk. En overdag gaat het ook hard met het ijs en de poffertjes. In de avond komen de mensen echt voor de bieren. Voor de avond worden er ook veel vaker losse kaartjes gekocht.”

Reünie
Toch begint het Gooisch Bierfestival voor steeds meer mensen een reünie te worden. De mensen komen lang niet allemaal uit Hilversum. “Dat geldt ook voor mijn eigen familie”, lacht De Wit. “Ik zie mijn neefjes en nichtjes ook een keer per jaar. Dan staan zij bij ons achter de bar of helpen op een andere manier mee.”

En natuurlijk gaat het tijdens zo’n evenement ook even over corona. Hoewel het festival om 13.30 uur startte, gingen de deuren zonder dat vooraf aan te kondigen al om 13.00 uur open. Op die manier hoopte de organisatie een lange rij bij die ingang te voorkomen. Dat lukte redelijk, de mensen liepen snel door, maar uiteindelijk komen de meeste mensen toch op hetzelfde moment. “En de mensen houden zich er zo goed als kan aan, maar men is het ook wel zat.”

(Tekst gaat verder onder de foto)


De bieren zelf waren net als de tickets stijf uitverkocht. Alleen de organisator, de Gooische Boerbrouwerij, had nog bier staan. “Maar na een uur waren de eerste bieren al uitverkocht”, weet De Wit. “Mensen gingen echt biertjes proeven. Voorheen werd er veel meer fris en wijn gedronken en moest ik af en toe naar de Hoogvliet om extra frisdrank te halen, maar nu werd er echt vooral bier gedronken. Ook de zwaardere bieren.”

Zweefmolen vast in de modder
Maar waarover was dat het gedoe vooraf? Dat had onder te maken met de zweefmolen van Dave Bakker - een vast gezicht op het Gooisch Bierfestival. Het was de vraag of die zweefmolen wel op tijd het Marktplein zou bereiken. Bakker stond zaterdagavond namelijk nog tot laat met zijn attractie in Friesland, brak ‘s nachts de boel af, maar toen bleek deze vast te zitten in de modder. Uiteindelijk slaagde hij er rond 3.00 uur in iemand zover te krijgen om deze met de tractor uit te halen. Maar in plaats van om 8.0 uur ‘s ochtends was hij pas om 11.00 uur in Hilversum. Uiteindelijk stond om 13.00 uur de attractie. Net op tijd dus. Bakker zelf kijkt daarom terug op een zwaar weekend.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Ook bleek, aldus De Wit, dat de grote tent die was geregeld niet goed bleef staan. Daarom moesten op het allerlaatste moment vier grote parasols worden geregeld. Dat lukte uiteindelijk. “Het publiek heeft er helemaal niks van gemerkt, maar wij hebben echt moeten jongleren om het voor elkaar te krijgen. We zijn door het oog van de naald gekropen.”





Uit de krant