Afbeelding

‘Recordpoging’ Dutch Media Week: 200 uur lang podcasts maken

Cultureel

HILVERSUM - Pakweg 200 uur lang onafgebroken podcasts maken. Dat is de grote uitdaging voor de organisatie van de Dutch Media Week. Deze ‘recordpoging’ start zaterdagmorgen 1 oktober en eindigt met cabaretier en schrijver Vincent Bijlo op zondagmiddag 9 oktober.

Tijdens Dutch Media Week staan een week lang alle vormen van media centraal: van radio en tv tot games en social media. Een nog relatief nieuw medium dat de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is de podcast. Tijdens de zevende editie van dit Hilversumse evenement wordt dit medium uitgebreid in de spotlights gezet door middel van het genoemde initiatief. 

Een podcast (een samenvoeging van de woorden iPod en broadcast) is een uitzending die wordt opgenomen, zodat mensen deze kunnen luisteren waar en wanneer zij willen. Het is te vergelijken met een radio-uitzending, maar dan eentje die mensen op elk gewenst moment kunnen streamen. Mensen kunnen zich bovendien ook abonneren op uitzendingen, zodat de nieuwste afleveringen automatisch in hun persoonlijke bibliotheek terechtkomen. 

Tijdens Dutch Media Week worden van zaterdag 1 oktober 8.00 uur tot en met zondag 9 oktober 16.00 uur onafgebroken, dus dag en nacht, podcasts gemaakt. Er doet dan ook een groot aantal podcasters mee aan de recordpoging, waaronder Bastiaan Meijer van de PodBast, de Lesbische Liga Podcast, VINK, Televisië, Content Wars en de Boer Zoekt Podcast over het populaire tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Vincent Bijlo is op de eerste dag te horen met een podcast over de geschiedenis van podcast maken en zal de recordpoging ook afsluiten.

Kijkje achter de schermen
Tijdens het jaarlijkse mediafestival Dutch Media Week staat van 3 tot en met 9 oktober de impact van media op het dagelijks leven centraal en kunnen mediaprofessionals zich laten inspireren tijdens een doordeweeks programma boordevol podcasts, talkshows, workshops en sprekers. Ook zijn er dit jaar de Dutch Media Week Xperience Days, het speciale weekendprogramma waarbij het grote publiek een kijkje mag nemen achter de schermen van het Media Park.

Uit de krant