Met de overeenkomst moeten media in Hilversum meer zichtbaar worden.
Met de overeenkomst moeten media in Hilversum meer zichtbaar worden. Foto: Bastiaan Miché

Samenwerking Hilversum en Beeld en Geluid nu ook op papier

Cultureel

HILVERSUM - De media en cultuur zichtbaar en beleefbaar maken en investeren in een sterk creatief en economisch klimaat in de stad. Met die intentie ondertekenden de gemeente Hilversum en Beeld en Geluid dinsdag een intentieovereenkomst.

Natuurlijk werken beide partijen al enige tijd intensief samen om 'Hilversum Mediastad' zichtbaar te maken. Zo speelt Beeld en Geluid een belangrijke rol bij de Open Studio Dagen en de Top 2000 en helpt het instituut Museum Hilversum bij de programmering. "Maar het is nu tijd om dit in een kader te zetten en een convenant te tekenen", vindt mediawethouder Wimar Jaeger.

Directeur Tom de Smet van Beeld en Geluid geeft weliswaar toe dat het museum op het Media Park een landelijk product is, maar wel is gevestigd in Hilversum. "Wij hebben alle belang bij een bruisende omgeving. Daarom moeten we samen optrekken." Met de deal denkt de directeur een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan het onderwijs in Hilversum en de zogenaamde mediamile; een digitale wandelroute in het centrum die er eind januari/begin februari moet zijn.

In de overeenkomst staat verder dat beide partijen gezamenlijk investeren in de ontwikkeling van een jaarlijks toonaangevend festival (als aanvulling op de Open Studio Dagen). Dit festival moet duidelijk maken dat Hilversum dé mediastad is. De gemeente levert daarbij de subsidie, Beeld en Geluid zorgt voor de content.

Ook werken de gemeente en Beeld en Geluid aan het profileren van het journalistieke en perskarakter dat zou passen bij Hilversum. Daarom organiseren zij evenementen, prijzen en inhoudelijke programma's. Er komt om die reden een jaarlijkse week/festival van de persvrijheid.

Uit de krant