Van linksaf: Bianca Schutte, Deborah den Dulk en Hans Hensen.
Van linksaf: Bianca Schutte, Deborah den Dulk en Hans Hensen. Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Goede doelenopbrengst GooischePas naar voedselbank

Mensen

HILVERSUM - Een man, een man, een woord, een woord. Of in dit geval: de organisatie van de GooischePas en het vooraf bepaalde goede doel van de cadeaukaart die vorig jaar versneld werd ingevoerd in Hilversum en omgeving.

De opbrengst van deze cadeaubon heeft Voedselbank Gooi & Omstreken 516 euro opgeleverd. Namens de GooischePas overhandigden Hans Hensen en ambassadeur van deze pas, Deborah den Dulk, vandaag een symbolische grote cheque aan Bianca Schutte. Zij is bestuurslid van de voedselbank met twee uitgiftepunten in Hilversum: aan de Korte Noorderweg en de Loosdrechtsweg (de Bethlehemkerk). Op laatstgenoemde locatie ontmoette het drietal elkaar vandaag. 

Steun kan de voedselbank altijd gebruiken, geeft Schutte aan. Het aantal cliënten is in de afgelopen coronaperiode gegroeid. In het hele verspreidingsgebied gaat het om 1.043 huishoudens, waarvan 181 in Hilversum. Mede gezien het hamsteren in de supermarkten bleef er steeds minder over en door de vele nieuwe cliënten werd het financieel ook penibeler. Dat de gemeente Hilversum vorig jaar is bijgesprongen, is heel belangrijk geweest. 

Meer in beeld zijn is eveneens essentieel voor de voedselbank, zo geeft Schutte aan. Gelukkig zijn er altijd organisaties of initiatieven van particulieren die doneren, zoals zij nu een financieel steuntje in de rug krijgen van de GooischePas. Wat de voedselbank met dit geld gaat doen, is nog onduidelijk. Dat gaat in overleg met het bestuur en de uitgifitepuntcoördinator. In dit geval die van de Bethlehemkerk. Maar het geld komt sowieso ten goede aan de cliënten, benadrukt het bestuurslid.

Op de bijbehorende kaarten met daarin de GooischePassen staat steeds de tekst: ‘Gespaard met lokale passie door lokale ondernemers en inwoners in ‘t Gooi. Voor de Voedselbank Hilversum’. Deze pas is in april 2020 gelanceerd. Het mes snijdt aan meerdere kanten, want de lokale ondernemer profiteert van deze pas, klanten profiteren vaak van voordelen en steunt de koper automatisch een goed doel. In totaal gaat 2 procent naar het goede doel. Vooraf was bepaald dat het de lokale voedselbank zou zijn. 

Hensen is de initiatiefnemer van deze cadeaukaart, die de lokale of regionale tegenhanger moet zijn van bijvoorbeeld een Bol.com-kaart. Hij is aangenaam verrast over de cijfers van vorig jaar. Het was immers volle bak coronatijd en lang waren winkels en restaurants dicht. Dat er voor ruim 25.000 euro is verkocht, daar keek hij best van op. Hensen en Den Dulk hopen, nu de samenleving weer tot leven komt, dat het initiatief verder kan groeien en dat er meer zaken mee gaan doen. 

Uit de krant