PvdA stelt vragen over de decibellenoverschrijding boven Hilversum.
PvdA stelt vragen over de decibellenoverschrijding boven Hilversum. Foto: KLM

PvdA: 'Geluidsbelasting vliegverkeer boven gezonde norm'

Natuur en Milieu

HILVERSUM - De geluidsbelasting van het vliegverkeer boven Hilversum valt boven de norm. Dat beweert de PvdA Hilversum. Deze extra decibellen kunnen op de lange termijn leiden tot gezondheidsrisico's. Nu willen de sociaaldemocraten van het college van burgemeester en wethouders weten wat zij daaraan gaat doen. Daarom heeft de oppositiepartij artikel 41-vragen gesteld.

Commissielid Jos Oude Elferink is in de materie gedoken en heeft geconstateerd dat er sprake is van een overschrijding van de norm. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) bracht in oktober van vorig jaar een rapport uit waarin de nieuwe normen van geluidsbelasting van trein-, auto- en luchtverkeer zijn vastgesteld.

Hierin staat vermeld dat vliegtuigen qua geluid onder de 45 db moeten blijven. Alles wat hoger is, kan op den duur gevolgen hebben voor de inwoners. De PvdA noemt chronische stress en zelfs hart- en vaatziekten.

De overschrijding boven Hilversum is niet groot. Volgens Oude Elferink gaat om 46, 47 db, maar omdat het toch net boven het vastgestelde WHO-advies zit, is het zorgelijk en wil de PvdA van het college weten wat zij actief gaat doen om het geluidsniveau naar beneden te krijgen.

Dat moet omdat meer dan de helft van de Hilversumse bebouwde kom te maken heeft met deze overschrijding. PvdA-fractievoorzitter Femke van Drooge meldt dat dit niet tot meer klachten heeft geleid bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Met zo'n 830 meldingen is dat naar haar weten stabiel.

Welk standpunt heeft Hilversum ingenomen ten opzichte van de uitbreiding van Schiphol? Ook dat wil de PvdA weten. Wat is het advies dat de gemeente gegeven heeft, die vertegenwoordigd is in de Omgevingsraad Schiphol als onderdeel van het regiocluster Almere, Gooi en Vechtstreek.

De omgevingsraad is momenteel druk bezig met het Schiphol van de toekomst. Omdat de vele partijen, die vertegenwoordigd zijn in deze raad, er (nog) niet met elkaar uit zijn gekomen, heeft dit orgaan meer tijd nodig om tot een uitspraak te komen.

Zelf heeft de PvdA hoge verwachtingen van verantwoordelijk wethouder Jan Kastje, die als fractievoorzitter van GroenLinks de overlast van Schiphol meerdere keren aankaartte. De laatste keer was eind oktober 2017. "Als raadslid was hij altijd de meest uitgesproken politicus over dit punt", aldus Van Drooge.

Uit de krant