Afbeelding
Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Stichting slaat terug naar politiek over nut en noodzaak Vliegveld Hilversum

Natuur en Milieu

HILVERSUM - “Vliegveld Hilversum een vaste waarde is voor het Gooi, de randstad en de BV Nederland.” Dat stelt het bestuur van de Stichting Vliegveld Hilversum in een reactie op de politieke plannen voor woningbouw in dat gebied tussen Hilversum en Loosdrecht.

Al afgelopen zomer al zag de Hilversumse fractie van de PvdA in het terrein van Vliegveld Hilversum ‘de oplossing voor het woningtekort in Hilversum’. Immers, stelde raadslid Jacqueline Kalk, ‘het belang van velen weegt zwaarder dan een dure hobby van enkelen’. 

In november zei lijsttrekker Arno Scheepers van de VVD tegen de Gooi en Eembode dat transformatie van Vliegveld Hilversum voor de liberalen een serieuze optie is. Eventueel in combinatie met het MOB-complex en de Korporaal Van Oudheusden Kazerne. De belangrijkste randvoorwaarde is dat het probleem van de Diependaalselaan wordt aangepakt en daarvoor wil de partij bestaand asfalt gebruiken. “Ik denk dat we daar iets heel interessants hebben”, aldus Scheepers destijds.

Schiphol
Allemaal leuk die plannen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, vindt het bestuur van Stichting Vliegveld Hilversum (SVH), echter tot dusver is er alleen over en niet met de stichting gesproken. Maar het is wel zo dat door de aanwezigheid van vliegveld Hilversum het luchtruim boven Hilversum op lage hoogte niet beschikbaar voor aankomend en vertrekkend verkeer van Schiphol. “Boven Bussum en Huizen mogen de grote luchtvaartmaatschappijen al vliegen vanaf 1.500 voet (circa 450 meter), boven Vliegveld Hilversum is dat minimaal 3.500 voet (circa 1.100 meter).

Maar er zijn  nog veel meer redenen waarom het vliegveld relevant is, vervolgt de stichting. Een nieuwe woonwijk is namelijk verstening van de Gooise natuur. Bovendien loopt er op en rond het dik tachtig jaar oude vliegveld een permanente campagne om vliegen boven dorpen en steden zo veel mogelijk te vermijden en gaat het gebruik ervan veel verder dan privégebruik. Ook maatschappelijke dienstverleners (als ANWB, traumahelikopter, leger, politie) en andere professionele gebruikers maken gebruik van het vliegveld, aldus SVH. 

Breedtesport
“Vliegen is geen ‘dure hobby voor rijkeluiszoontjes’, maar vooral voor mensen met een hart voor de luchtvaart. Iedereen is welkom. Jonge mensen worden opgeleid in zweefvliegkampen, dat is vaak de generatie die doorstroomt naar de beroepsvliegerij. Veel studenten MBO, HBO worden begeleid in hun eerste werkervaring. Ook in de vliegerij geldt: geen topsport zonder breedtesport.”

Verder zijn er op het vliegveld (met als exploitant de not-froprofit Stichting Vliegveld Hilversum) meerdere verenigingen, clubs en bedrijven gevestigd. “Er worden voortdurende grote investeringen gedaan in gebouwen, onderhoud en faciliteiten. Er zijn veel mensen economisch direct en indirect afhankelijk van het vliegveld.”

Energietransitie
De politieke partijen in de gemeente Hilversum zouden volgens de stichting blij moeten zijn met een vliegveld dat zijn maatschappelijke rol in de energietransitie verantwoordelijk oppakt. “Onze sleepvoertuigen zijn al elektrisch, we zijn met de Provincie Noord-Holland, de gemeente Hilversum en de coöperatie HilverZon al bezig om de aanleg van grootste zonneweide van Hilversum voor te bereiden. Eerst om in de eigen energiebehoefte en die van omwonenden te voorzien, later ook om op die stroom elektrisch te gaan vliegen. De eerste vlucht in het Nederlands luchtruim met een elektrisch aangedreven vliegtuig heeft plaatsgevonden vanaf vliegveld Hilversum in 2017.”

Uit de krant