Gedeputeerde Jeroen Olthof en wethouders Annette Wolthers en Bart Heller openen de unieke laadpaal in Hilversum.
Gedeputeerde Jeroen Olthof en wethouders Annette Wolthers en Bart Heller openen de unieke laadpaal in Hilversum. Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Met unieke zonnelaadpaal voor Theater Santbergen heeft Hilversum de primeur

Natuur en Milieu

HILVERSUM - Met de ingebruikname van een zonnelaadpaal op gelijkstroom deze week heeft Hilversum de primeur van Nederland. Gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland en wethouders Annette Wolthers en Bart Heller verrichtten de officiële opening. 

De laadpaal op de Noorderweg 2, voor Theater Santbergen, werkt op gelijkstroom en kan die stroom terugleveren aan het net en aan Santbergen, meldt Energiecoöperatie HET (Hilversumse Energie Transitie). “Uniek is dat de ene auto de andere kan laden, als ze allebei aan de paal staan.”

HET plaatste de paal bij Santbergen vanwege de centrale ligging én het zonnedak. Met de stroom van de zonnepanelen laden de elektrische auto’s op. De auto-accu’s slaan de stroom op en leveren die terug op momenten dat Santbergen energie nodig heeft. Dit laden en terugleveren heet bidirectioneel laden of V2G: Vehicle to Grid (van auto naar het net). 

Bijzonder is bovendien dat het systeem twee laadpunten heeft: het werkt met Chademo-stekker én CCS-stekker. Hierdoor kan de ene auto de andere laden, als ze allebei aan de paal staan. Dit systeem is geschikt voor vrijwel elke e-auto. 

Grote gevolgen
Het is voor het eerst dat zo’n ‘bidirectioneel zonnelaadsysteem’ met twee laders in Nederland in gebruik genomen wordt. Wethouders Heller en Wolthers en gedeputeerde Olthof hadden de eer om de eerste oplaadsessie van de ene naar de andere auto via deze zonnepaal uit te testen. Olthof: “Met de opening van deze laadpaal zetten wij een ogenschijnlijk kleine stap in duurzaam vervoer, met wellicht grote gevolgen voor de energietransitie.”

HET helpt Hilversum om het energiesysteem van de toekomst vorm te geven. Er is een enorme druk op het elektriciteitsnetwerk en een grote vraag naar duurzame energie. De auto als ‘batterij op wielen’ kan een oplossing bieden. De accu kan namelijk zo gestuurd worden dat deze stroom biedt op piekmomenten in de energievraag. 

Het nieuwe laden
Jeroen Pool, coördinator ‘HET nieuwe laden’ bij HET, is trots dat de Hilversumse energiecoöperatie, samen met de gemeente en andere partners, deze doorbraak in ‘het nieuwe laden’ voor elkaar heeft gekregen: “Ons doel is de energietransitie versnellen en de uitstoot verminderen. Met dit systeem hebben we direct schone zonnestroom en met de DC-gelijkstroom laad je sneller en er is veel minder verlies van elektriciteit.”

De paal is voor publiek gebruik. In elk geval gaan de elektrische deelauto’s van HET ervan gebruikmaken. In Hilversum rijden nu twaalf HET deelauto’s, die gebruikt worden door 230 deelrijders. Voor het laadsysteem is samengewerkt met onder meer Gemeente Hilversum, Venema Technisch Bedrijf, Santbergen, MRA-Elektrisch (MRA-E), Stadsfonds Hilversum en TU Delft.

Uit de krant