Afbeelding

Online naamsbekendheid opbouwen? Zo pak je dat aan

Nieuws van bedrijven

Als startende ondernemer heb je het niet altijd makkelijk. Sommigen komen in een gespreid bedje, door een goedlopende zaak over te nemen of een dienst of product aan te bieden waar veel vraag naar is. Als je bij de start van je bedrijf al een volle orderportefeuille hebt, dan hoef je je misschien niet zoveel zorgen te maken. Als de naamsbekendheid nog niet optimaal is, dan is er werk aan de winkel. Hoe je dit aanpakt, hangt af van de aard van je bedrijf. Een warme bakker heeft een andere klantenkring dan een groothandel in dakpannen. Het is dus belangrijk om de marketingactiviteiten voor je bedrijf goed af te stemmen op je branche en je klantenkring.

Online reclame maken

Online je bedrijf promoten kan op verschillende manieren. Allereerst heb je daarvoor een goede website nodig. Deze moet snel en duidelijk laten zien wat je te bieden hebt aan je klanten. Zij moeten online een bestelling kunnen plaatsen of een offerte aanvragen. De menustructuur moet duidelijk zijn zodat een bezoeker snel kan navigeren. Iemand die je website voor de eerste keer bezoekt en is doorgestuurd door een zoekmachine of advertentie link, moet in maximaal drie klikken kunnen vinden wat hij zoekt. Zo niet, dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt en elders op zoek gaat. Als je website in orde is en live staat, kun je je gaan concentreren op het goed vindbaar maken van die website. Dat doe je met linkbuilding, landingspagina’s en eventueel online adverteren.

Laat je adviseren door een professional

Als je weinig kennis van zaken hebt over online adverteren, schakel dan voor het marketing opzetten een professional in. Een marketing bureau kan onderzoek doen naar populaire zoektermen die betrekking hebben op jouw bedrijf. Deze zoekwoord combinaties kunnen vervolgens worden verwerkt in de teksten op je website. Het is zaak om dit subtiel te doen. Zoekmachines zoals Google zijn zeer gevoelig voor spam. Zoekwoorden te opzichtig gebruiken zorgt ervoor dat dit als spam wordt gezien. Daardoor zal je website juist lager in de zoekresultaten terechtkomen en bereik je dus het tegenovergestelde van wat je zou willen.

De kosten van online marketing

Het is verstandig om vooraf een budget vast te stellen voor je online reclame-activiteiten. Dit kun je dan voorleggen aan een online marketing bureau zodat er een plan kan worden gemaakt op basis van jouw mogelijkheden. Adverteren via Google kan bijvoorbeeld via Google Ads. Bij elke keer dat er op ‘jouw’ link wordt geklikt, betaal je een vergoeding. Die kan flink oplopen als je hier geen limiet aan stelt. Bedenk daarbij ook dat een klik op de link niet betekent dat er ook een aankoop of offerte aanvraag volgt. Stel dus een maximum per dag of per week in zodat je de kosten binnen de perken kunt houden. Is je limiet bereikt dan wordt je advertentie niet meer getoond. Zodra de periode is verstreken wordt je advertentie weer getoond.

Uit de krant