Afbeelding

Het belang van een mooie, commerciële gevel van je winkel

Advertorial

Goed beschouwd is de winkelgevel het visitekaartje van het bedrijf. Het is immers het eerste wat men ziet en het bepaalt al snel het gevoel bij de winkel. Hoewel er steeds meer oog komt voor de schoonheid van winkelstraten en -centra, zijn er nog altijd winkelstraten en oudere overdekte winkelcentra die er armoedig en goedkoop uitzien. Opknappen ligt voor de hand, maar daar hangt zeker een kostenplaatje aan vast. Wat kan men dan nog meer doen?

Waarom opknappen van je winkelgevel?

Mensen die komen buurten, wel of niet bewust om te gaan shoppen, zien als eerste de buitenkant van de winkel. Ziet het er buiten rommelig of zelfs belabberd uit, dan wordt er al vrij snel de indruk gewekt dat ze te maken hebben met een goedkope winkel waar alleen troep te koop is. Of als het heel erg is: waar het niet in orde is. Een mooi verzorgde winkel trekt dus veel eerder publiek. Maar het werkt nog beter als de hele straat of het hele winkelcentrum wordt opgeknapt. Het lokt de mensen weer eerder naar de fysieke winkels toe!

Wat kan er gedaan worden?

Het opknappen van de panden kan zeker bij oude gebouwen een wereld van verschil maken. Dit klinkt prachtig en is ook zeker waar. Maar helaas zal het in de realiteit niet zo zijn dat iedere winkeleigenaar hier direct het geld voor heeft, hoe graag ze misschien ook willen. Toch kunnen er ook met kleinere aanpassingen resultaten bereikt worden. 

De winkelgevel

Een winkelgevel ziet er al een stuk mooier uit als het houtwerk in ieder geval goed in de verf zit en de ramen schoon zijn. Dat hoeft allemaal niet extreem veel te kosten. Zorg voor een leuke etalage, die ook echt uitstraalt waar de winkel voor staat. Is de term reclamegevel van toepassing op de winkelgevel? Neem die dan ook eens onder handen. Natuurlijk mag er reclame gemaakt worden en ook best door middel van gevelreclame. Een commerciële gevel kan immers ook kopers verleiden om binnen te komen. Maar doe dit niet zo dat het alles overstemt. Ook gevelreclameborden kunnen zo gemaakt worden dat het de sfeer van de straat weergeeft of prachtig past bij het pand. Wees creatief zodat het wel opvalt maar niet te schreeuwerig wordt.

De hele buurt aanpassen

Met alle winkels in de buurt de handen uit de mouwen steken is een nog beter plan. Zo wordt het winkelcentrum omgetoverd tot een plek waar mensen weer graag naar toe willen. Kies voor mooie plantenbakken, rustige, bij elkaar passende kleuren van gevels en bijvoorbeeld bankjes en vooral ook voor horeca. Mensen willen graag langer vertoeven in een winkelcentrum als er ook iets te eten of te drinken is. Een gezellig terras doet niet alleen leuk aan, het zorgt er ook voor dat mensen langer blijven hangen en de winkels dus meer kans maken op verkopen!

Uit de krant