Broertjes: 'Juist meer geld pompen in Stichting Hilversum Marketing'
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Stichting Hilversum Marketing is gevestigd op het Stationsplein.
Stichting Hilversum Marketing is gevestigd op het Stationsplein. (Foto: Bastiaan Miché)

Broertjes: 'Juist meer geld pompen in Stichting Hilversum Marketing'

  Politiek

HILVERSUM Dat de Stichting Hilversum Marketing kampt met opstartproblemen, vindt burgemeester Pieter Broertjes jammer. Het is van groot belang dat deze organisatie goed van de grond komt, omdat de stichting een grote rol speelt in de vitaliteit van de Hilversumse economie. Wat de burgervader betreft, moet er meer geld voor worden vrijgemaakt.

Deze mededeling doet Broertjes in 'Het Gesprek Met', het tweewekelijkse programma van deze krant dat gefaciliteerd wordt door GooiTV. "We zijn nu net zes maanden bezig. Die opstartproblemen zijn jammer. We moeten vooruit, want de belangen zijn veel te groot", aldus de burgemeester.

Aantrekkelijkheid
"We moeten er de komende jaren misschien nog wel veel meer geld in pompen, omdat de vitaliteit van de economie van Hilversum daarvan afhangt. Dat heeft te maken met het Media Park, het Arenapark en de internationale bedrijven die hier wel of niet naartoe komen en de aantrekkelijkheid van Hilversum."

Lichtstad
Eindhoven kan daarin volgens Broertjes de leidraad voor Hilversum zijn. Daar is al tijden een stichting die de lichtstad promoot en op de kaart zet. Dat heeft de Brabantse gemeente geen windeieren gelegd. "De partijen daar hebben zich verenigd in een aparte stichting met de wetenschap, de ondernemers en de gemeente. Dat is wat wij hier tien, vijftien jaar later nu ook invoeren. Dat hebben we hartstikke hard nodig, want het komt niet vanzelf meer naar ons toe."

Startkapitaal
Deze week kwam aan het licht dat de jonge organisatie, die Hilversum Mediastad moet promoten, kampt met opstartproblemen. Na een half jaar bezig te zijn, komt er organisatorisch weinig van de grond. Alle ogen zijn wel gericht op de stichting, die een startkapitaal heeft gekregen van zo'n 300.000 euro.

Zwarte doos
De onderlinge verhoudingen tussen de werknemers bleken niet goed te zijn. Drie van de vier personeelsleden zijn vertrokken. Alleen Anne Visser, directeur Stichting Hilversum Marketing, is momenteel nog in de 'zwarte doos' op het Stationsplein te vinden. Al zegt Broertjes dat dit personeelstekort eind deze week al is opgevuld met mensen die meer 'ondernemersgezind' zijn.

De boer op
De stichting heeft als belangrijke taak de mediastad te vermarkten. "Zij moeten de boer op en Hilversum verkopen", geeft de burgervader aan. Dat is van wezenlijk belang omdat de werkgelegenheid in de creatieve industrie in Hilversum terugloopt, terwijl die in Amsterdam, Amersfoort, Almere en Utrecht juist groeit.

Bezuinigingen
Volgens Broertjes heeft dat ook te maken met de bezuinigingen bij de publieke omroep en RTL. De transitie naar de nieuwe, digitale media moet gemaakt maken. Deze bedrijven zijn er al wel, maar maken nu nog niet het verschil.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>