ChristenUnie wil versnelde evaluatie van falende citymarketing
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
De opstartproblemen van de citymarketing lijken te verergeren.
De opstartproblemen van de citymarketing lijken te verergeren. (Foto: Bastiaan Miché)

ChristenUnie wil versnelde evaluatie van falende citymarketing

  Politiek

HILVERSUM - De nachtmerrie die Hilversum Citymarketing heet, is waarheid geworden voor de ChristenUnie. Nu het binnen de stichting een grote puinhoop blijkt te zijn, moet snel in kaart komen wat er aan de hand is en hoe het tij te keren is.

De oppositiepartij wil op korte termijn een evaluatie hebben van het college van burgemeester en wethouders. "Wij hebben het afgelopen half jaar kennisgenomen van de problemen bij de opstart van de citymarketing", schrijft Aafke Vreugdenhil, fractievoorzitter ChristenUnie, als inleiding. "Wij hebben inmiddels sterk de indruk dat de problemen alleen maar toenemen."

Daarom is de oppositiepartij in de pen geklommen en heeft artikel 41-vragen opgesteld. Het idee erachter is Hilversum steviger te positioneren als mediastad, het versterken van de lokale economie en om de eigen inwoners meer betrokken te maken bij de eigen woonplaats. Daar gaan tonnen gemeenschapsgeld naartoe.

Plat gezegd: is er sinds de oprichting bitter weinig van de grond gekomen. Het meest ruchtbare wapenfeit is de lancering van een papieren uitagenda. Verder komen er alleen verhalen naar voren van een verziekte werksfeer. In juli leidde dat al tot een complete personeelswissel. Alleen directeur Anne Visser is aangebleven.

Burgemeester Pieter Broertjes bagatelliseerde toen de problemen nog, duidde het belang van deze organisatie en zei zelfs dat er geld bij moet om Hilversum als mediastad te promoten.

Blijkbaar rommelt het nog altijd in de 'zwarte doos', het kantoorpand op het Stationsplein. "Het voelt niet goed", zei Vreugdenhil vorig jaar bij de behandeling van de oprichting van de citymarketingorganisatie. Die de stichting een nachtmerrie noemde. Dat voorgevoel lijkt juist te zijn. Naast de ChristenUnie waren ook Hart voor Hilversum en de SP onder meer tegen. Toch stemde een meerderheid voor.

Nu is het wat de ChristenUnie betreft tijd om aan te tonen wat de resultaten van de stichting zijn, hoeveel bezoekers komen langs bij de VVV, trekt de Media Mile veel mensen en zij wil van het college weten wat er gaat gebeuren om de koers te wijzigen. Vreugdenhil wil een versnelde evaluatie. Voor 1 januari 2019 wil zij antwoord hebben van B en W.

Vorige week stelde Hart voor Hilversum-raadslid Henk Blok al schriftelijke vragen. Hij wil weten of de stichting het al kan rooien met minder gemeentesubsidie en meer euro's van derden.

Wethouder Wimar Jaeger kondigde in een brief op maandag 4 september aan dat de werving van een nieuwe directeur is gestart. De opvolger van Visser, die naar het schijnt niet zal solliciteren op deze functie, moet per januari 2019 in functie zijn.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>