Broertjes overtreedt wet bij aanpassing aanrijtijden brandweer, vindt de SP
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
De brandweer bij een brand in de Verschurestraat.
De brandweer bij een brand in de Verschurestraat. (Foto: Bastiaan Miché)

Broertjes overtreedt wet bij aanpassing aanrijtijden brandweer, vindt de SP

  Politiek

HILVERSUM - Over de organisatiestructuur binnen de Veiligheidsregio (zeg maar de brandweer) zullen burgemeester Pieter Broertjes en SP-fractievoorzitter Bianca Verweij het waarschijnlijk nooit eens worden. Dat bleek afgelopen week maar weer eens toen de Hilversumse politiek hierover sprak. De overige partijen staan overigens achter Broertjes. Zelfs als hij - althans dat beweert Verweij - op dit dossier de wet overtreedt.

Onderwerp van de discussie van afgelopen week was het zogenaamde ontwerp-Brandrisicoprofiel 2018 en het Dekkingsplan 3.0. Dit moet eens in de vier jaar worden geactualiseerd en aangepast. Immers, ook binnen de brandweer verandert er organisatorisch gezien veel. Het in het oog springende voorbeeld is de (mogelijk) aanstaande fusie tussen de Veiligheidsregio's Gooi en Vechtstreek en Flevoland.

Eigenlijk waren alle partijen - op de SP dus na - positief over de nieuwe plannen. "Hiermee kan ik de Hilversummers geruststellen", zei Joop Lahaise van de PvdA. Toch maakte hij zich - net als de meesten - zorgen over de zogenaamde aanrijtijden. De brandweer is namelijk vaak te laat. Niet dat er steeds mensen bij een brand overlijden, zo dramatisch is het niet, maar de aanrijtijden worden niet gehaald. En dat is zorgwekkend, zeker in een tijd dat bijvoorbeeld ouderen worden geacht langer zelfstandig te wonen.

Maar in plaats van wél op tijd te komen, worden nu die aanrijtijden aangepast. Dat heeft dan weer te maken met de variabele voertuigbezetting (tankautospuiten 2, 4 en 6). Het eerste voertuig dat bij een brand ter plaatse komt - de TS2 - is nu vaak wel op tijd, het tweede voertuig - de TS4 - vaak niet. En die tijd wordt geregistreerd.

Broertjes noemt die 'innovatie' met flexibele voertuigen een behoorlijk succes. Natuurlijk kreeg de Veiligheidsregio een standje van de inspectie doordat de aanrijtijden niet zijn gehaald, maar is dat erg? Nee, stelt de burgemeester, die tevens voorzitter is van de Veiligheidsregio. Er is immers niks misgegaan en er zijn geen fouten gemaakt, stelt hij. Wel moeten de positieve effecten van de variabele voertuigbezetting meer zichtbaar worden gemaakt. Positief is ook dat Hilversum er drie wijkbrandweermannen bij krijgt.

Nuance daarbij is dat er slechts één Veiligheidsregio in het land is waar de brandweer wél op tijd komt, benadrukte Jan Slingerland van Hart voor Hilversum. En bovendien, aldus Olaf Streutker van het CDA, is er ook vaak sprake van vals alarm. Dan is het een voordeel dat de TS2 snel ter plaatse is en de overige leden van het korps gerust kan stellen.

Ook binnen de brandweer zelf zijn geen zorgen, blijkt uit de woorden van directeur Frank van der Meer van Brandweerzorg Gooi en Vechtstreek. Hij stelt dat 100 procent dekking van de gehele regio nooit kan worden gehaald. Dat is een gegeven, maar niet zorgwekkend. Bovendien wordt die normverhoging ingesteld bij gebouwen waar 's avonds geen mensen zijn. En ook bij nieuwbouw is de kans op schade minder groot dan bij oudere woningen.

De politiek was gerustgesteld. Verweij bleef echter kritisch: "Ik geloof best dat er rendement is, maar u gaat de spelregels veranderen. En dat is niet oké."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>