Het Stationsplein vorig jaar.
Het Stationsplein vorig jaar. Archieffoto: Bastiaan Miché

Creatieve invulling van Stationsplein

Politiek

HILVERSUM - Achter de 'zwarte doos' van Hilversum Citymarketing op het Stationsplein komt een mini-evenemententerrein. Dat is een van de ideeën van de gemeente voor een tijdelijke invulling van het plein. Het grasveld achter Citymarketing is de plaats van het mini-evenemententerrein. Wat voor activiteiten daar moeten komen, gaat Citymarketing vragen aan onder meer inwoners en ondernemers.

Nu het GAK-gebouw verdwenen is, er een kale vlakte is ontstaan en het zeker nog een aantal jaar wachten is voordat de herontwikkeling van het Stationsplein kan beginnen, is tijdelijke invulling nodig. Dat is de gedachte van de gemeente. Sleutelwoorden zijn hierbij 'praktisch' en 'meer reuring', zo laten wethouder Arno Scheepers (VVD) en Wimar Jaeger (D66) weten.

250.000 euro
Een grote lege plek naast het busstation is onwenselijk. Zoals eerder gemeld komen er begin augustus op de oude plaats van het GAK-pand fietsenstallingen te staan. Daar is plek voor zeshonderd fietsen en vijftig scooters. Met deze tijdelijke voorziening, die naar schatting zo'n 250.000 euro kost, creëert de gemeente volgens Scheepers een overcapaciteit aan stallingsmogelijkheden. Vanaf augustus gaat de gemeente handhaven op het Oosterspoorplein omdat er dan voldoende ruimte - driehonderd stallingen meer dan nu - is om de fiets netjes weg te zetten.

Met alleen plekken realiseren voor fiets en scooter is de wens van de gemeente nog niet ingewilligd. Totdat de herontwikkeling - als eerste staat de aanleg van de ondergrondse fietsparkeerkelder onder het station gepland - van start gaat, moet er meer te doen zijn op het plein. Scheepers en Jaeger willen meer reuring. Het gaat om het terrein op de kop van de oude GAK-locatie, het terrein rondom Hilversum Citymarketing en het grasveld (mini-evenemententerrein). Als creatieve voorbeelden worden zeecontainers of houten bouwwerken genoemd waar kunstenaars een atelier hebben, of startende bedrijven of zzp'ers in kunnen werken.

Levendigheid
Hilversum Mediastad moet terugkeren bij deze creatieve invulling. Het is niet de bedoeling dat de gemeente bepaalt wat die levendigheid is. Hilversum Marketing gaat peilen wat er leeft bij onder meer inwoners en ondernemers. "De komende weken gaan we ideeën ophalen bij verschillende partijen en presenteren daarna in september een plan dat haalbaar is, levendigheid biedt voor dit unieke gebied en bijdraagt aan de positionering van Hilversum", meldt Citymarketingdirecteur Jeroen Kreijkamp.

Uit de krant