Wolthers: 'Eerste brief aan bewoners hofjes Kerkelanden niet glashelder'
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Wethouder Annette Wolthers.
Wethouder Annette Wolthers. (Foto: Bastiaan Miché)

Wolthers: 'Eerste brief aan bewoners hofjes Kerkelanden niet glashelder'

  Politiek

HILVERSUM - Dat er verwarring is ontstaan over de uitbreiding van de parkeerplaatsen in de hofjes in Kerkelanden mag de gemeente zich in eerste instantie aanrekenen. Na een evaluatie begin deze week is wethouder Annette Wolthers van Bereikbaarheid en Parkeren tot de conclusie gekomen dat de communicatie beter had gemoeten.

"De eerste brief die we gestuurd hebben was niet glashelder over het proces en dat gold ook voor de impact. Dat rek ik mij aan", sprak zij gisteravond tijdens de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid.

Spreekbuis
Twee insprekers kaarten gisteravond het probleem van de door de gemeente voorgenomen extra parkeervoorziening in de hofjes aan. Daar is veel weerstand tegen. Namens het Calvijnhof sprak Bert Schooneveld in. Sebas van Hemert was de spreekbuis van het Lutherhof.

Ondemocratisch
Er is veel verzet tegen omdat het voor bewoners de keuze voor uitbreiding een ondemocratisch proces vinden. Zij vinden het gek dat een kleine minderheid kan bepalen dat een probleem wordt aangepakt dat er in feite niet is, namelijk een tekort aan parkeerplekken.

Signalen
Dat de gemeente zo voortvarend te werk is gegaan, vindt Wolthers niet vreemd. Op basis van geregistreerde klachten - dat bleken er vijf te zijn sinds 2016 -, signalen van de buurtcoördinatoren, nachtelijke parkeertellingen van de gemeente zelf en de uitkomsten van de in februari gehouden enquête in de negen hofjes waren genoeg reden om door te pakken.

Handtekeningen
Het is de wethouder duidelijk dat na vele brieven, eigen inventarisaties en bewonersenquêtes niet iedereen op uitbreiding zit te wachten. Daarom biedt zij de hofbewoners de mogelijkheid zich te organiseren en zich via een handtekeningenlijst uit te spreken als voor- of tegenstander van het gemeentelijke voornemen. Als meer dan 50 procent plus één tegen is, dan gaan de uitbreidingsplannen van tafel en is er vijf jaar niet meer over te praten, zoals deze week al in De Gooi en Eembode staat.

Snelheid
Tevens kwam aan bod dat er in de hofjes eigenlijk maar 30 kilometer per uur gereden mag worden. Dat staat in het bestemmingsplan. Om er echt 30 kilometer-zones van te maken zijn fysieke aanpassingen nodig in de wijk, zoals het aanleggen van drempels. "We onderzoeken nu hoe hard er wordt gereden. Welke maatregelen we dan moeten nemen en wat dat gaat kosten", aldus Wolthers.

Veel gebeuren
Zij gaf meteen aan dat er verkeerskundig veel gaat gebeuren en dat daar veel geld naartoe gaat, waardoor het wel even kan duren voordat de noodzakelijke fysieke maatregelen genomen kunnen worden. 


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226589&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371746&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=gooieneembode.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=120" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>