Alle commotie op en rond de Taludweg over het betaald parkeren en de gevolgen daarvan is de aanleiding geweest voor Bus van zijn initiatiefvoorstel.
Alle commotie op en rond de Taludweg over het betaald parkeren en de gevolgen daarvan is de aanleiding geweest voor Bus van zijn initiatiefvoorstel. Foto: Bastiaan Miché

Leefbaar Hilversum: 'Anders kijken naar parkeren in Hilversum'

Politiek

HILVERSUM - Als het aan de fractie van Leefbaar Hilversum (LH) ligt, dan gaat het parkeerbeleid in Hilversum op de schop. Het wordt hoog tijd dat Hilversum en de inwoners anders gaan kijken naar parkeren. Het moet duurzamer en vooral eerlijker, zo meent de partij. Dat heeft ook financiële gevolgen voor de autobezitter.

Een van de meest opvallende aspecten van het initiatiefvoorstel Een eerlijk en duurzaam parkeerbeleid in Hilversum van Leefbaar Hilversum is dat iedere auto-eigenaar een vast bedrag per jaar moet betalen voor een parkeerplek in de eigen straat of wijk. Ook voor zakenrijders komt er een tarief. Zo moet heel Hilversum op de keper beschouwd worden gezien als ééń betaald parkeerzone.

Fonds
In haar plan gaat de fractie uit van een jaartarief van 50 euro voor het eerste motorvoertuig. Dit geld wil Leefbaar in het mobiliteitsfonds stoppen. Vanuit dit potje moet de gemeente dan investeren in duurzame mobiliteit, waaronder transferia aan de randen van de gemeente, elektrische deelauto's, snelle fietspaden en e-bikemogelijkheden.

CO2
Naast parkeerdruk verminderen, is het doel om bijvoorbeeld bij te dragen aan de CO²-reductiedoelstelling van de gemeente."Het is een mindset. Daarom is het belangrijk dat iedereen begrijpt waarom deze gedragsverandering nodig is, want we moeten iets gaan doen", aldus de bedenker van het plan.

0 euro
Zijn stelling is dat iedereen met een auto een stukje openbare ruimte huurt van de gemeente. Naarmate dat dichterbij het centrum gebeurt, valt de prijs hoger uit. "Dat sommigen hun auto voor 0 euro kunnen neerzetten op een stukje van de gemeente terwijl anderen, die net even om de hoek wonen er wel voor moeten betalen, vind ik niet reëel. Zij lenen immers ook een stukje van de gemeente, al hebben zij er niet voor gekozen om betaald parkeren voor de deur te hebben. Dat is voor hen gekozen."

'Elektrische vervuiling'
Het gebruik is hetzelfde en alle auto's zorgen voor vervuiling. Bus geeft aan dat ook elektrische auto's zorgen voor vervuiling. Hij noemt onder meer de zwaarte van de wagens. Deze zijn door alle accu's 800 tot 1.000 kilo zwaarder, waardoor de banden sneller slijten, wat weer zorgt voor CO²-uitstoot. Laat dan ook de kosten voor eenieder hetzelfde zijn. 

Investeren in plaats van betalen
Daarom wil Bus autobezitters in heel Hilversum laten betalen voor de auto. Voor het eerste motorvoertuig stelt hij 50 euro per jaar voor. Met zo'n 50.000 auto's in Hilversum levert dat 2,5 miljoen euro op. Dat is geld dat de gemeente moet gaan investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen. "Mijn motto is dat vervuiler investeert in plaats van betaalt", aldus Bus.

Olievlek
Daarnaast moet dit helpen tegen de almaar groter wordende olievlek van het betaald parkeren in Hilversum. Als Hilversum zo doorgaat dan geldt in 2030 in heel Hilversum vergunningparkeren, zo stelde wethouder Floris Voorink in de vorige collegeperiode - toen hij over verkeer ging - al eens. Als dat toch de strategie is wordt dit trage proces dan niet een halt toegeroepen, is de lezing van Bus.

Continue verschuiving
Overal leidt het tot dezelfde discussies over de hoge parkeerdruk, maar steeds leidt het tot hetzelfde: een verschuiving van het ware probleem. Automobilisten zoeken naar 'gratis' straten waar zij hun voertuig kunnen stallen. Met zijn voorstel moet ook dit debat voorbij zijn.

Haarlems voorbeeld
Tevens moet dit een stimulans zijn om eens goed te kijken naar het gebruik van de tweede of zelfs derde auto. In Haarlem is een initiatief van 130 bewoners (iZoof) ontstaan met elektrische deelauto's. Volgens de LH-fractiemedewerker zijn er zeker al vijftig auto's weggedaan doordat het zo'n succes is. Daardoor is de parkeerdruk omlaag gegaan én is er sprake van CO²-besparing. Eerlijk en duurzaam keren hier terug.

Deelauto's
Meer laadpalen en meer elektrische deelauto's, waar de lokale energiecoöperatie Hilversumse Energie Transitie mee is begonnen in Hilversum, moeten er komen vanuit het mobiliteitsfonds. Deelauto's zijn goedkoper in gebruik, aldus de initiatiefnemer, en omdat ze vaker gebruikt worden minder inefficiënt en rendabel dan de eigen auto, die veelal stilstaat.

Bedrijfswagens
Vanuit het fonds kan Hilversum ook werken aan transferia aan de randen van de gemeente. Bus vindt dat de gemeente moet zoeken naar ruimte bij de vier grote toegangswegen van Hilversum waar inwoners, bezoekers en mensen met hun bedrijfswagens hun auto (bewaakt) kunnen stallen om vervolgens met een elektrische pendelbus bijvoorbeeld richting centrum te gaan.

Leiden
Dit is niet nieuw in Nederland. Als voorbeeld geeft Bus Leiden, waar automobilisten naar centrale parkeerplaatsen worden geleid en vervolgens per bus het centrum in gaan.Her en der heeft hij zijn voorstel al gedropt. Naar eigen zeggen valt het idee behoorlijk goed. 

Commissie
Woensdag 8 januari licht hij zijn initiatiefvoorstel nader toe aan de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid en hoort hij direct wat de andere fracties vinden van het voorgestelde nieuwe parkeerbeleid.

Uit de krant