Complimenten maar vooral veel kritiek vanuit politiek op 'rommelig' parkeerplan Leefbaar
Ben Bus (rechts) tijdens een eerdere raadscommissie.
Ben Bus (rechts) tijdens een eerdere raadscommissie. (Archieffoto: Bastiaan Miché)

Complimenten maar vooral veel kritiek vanuit politiek op 'rommelig' parkeerplan Leefbaar

  Politiek

HILVERSUM - 'Losse ideeën zonder onderbouwing', 'rommelig en weinig concreet' en 'sterk het vermoeden dat het financiële plaatje niet helemaal óf helemaal niet klopt'. Zomaar wat losse kreten vanuit de Hilversumse over het parkeerplan van Leefbaar Hilversum. 

Eind vorig jaar kwam de lokale eenmansfractie met het initiatiefvoorstel voor een nieuw parkeerbeleid. Het wordt namelijk hoog tijd dat Hilversum en de inwoners anders gaan kijken naar parkeren, vindt Leefbaar. Het moet duurzamer en vooral eerlijker. 

Gevolg is dat iedere auto-eigenaar een vast bedrag per jaar moet betalen voor een parkeerplek in de eigen straat of wijk. Daarmee zou de mediastad één betaald parkeergebied worden. Met de opbrengsten - voor de eerste auto betaalt de bezitter 50 euro - kan de gemeente investeren in overstappunten en ’duurzame last mile oplossingen’ (fiets of ov).

Zo veel twijfels
Maar zo enthousiast als Leefbaar-fractiemedewerker Ben Bus is over zijn eigen initiatiefvoorstel, zo veel twijfels zijn er bij de overige partijen, bleek tijdens de raadscommissie duurzaamheid & bereikbaarheid deze week. Natuurlijk, zo'n initiatiefvoorstel kost veel tijd en daarvoor kreeg Bus vanuit alle fractie de complimenten. Bovendien moet er iets gedaan worden aan de verkeers- en parkeerproblematiek in Hilversum. Maar inhoudelijk rammelde het voorstel van alle kanten, was het algehele oordeel.

Zelfs raadslid Frank Kool van GroenLinks, toch de 'anti-autopartij', had zijn twijfels. En het CDA en (uiteraard) VVD vonden het plan een extra belasting op autobezit. Bovendien, stelden sommige commissieleden, komt er nog een mobiliteitsvisie. Punten uit het Leefbaarplan passen misschien prima in die mobilteitsvisie, vonden sommigen, maar dat is dan ook het hoogst haalbare.

Weg over de hei
Bus kreeg daarom tijdens de vergadering veel vragen op zich afgevuurd, maar benadrukte dat de visie vooral was bedoeld om iets te veranderen. En natuurlijk is een visie nooit helemaal uitgewerkt en moet er nog van alles worden onderzocht, kraakte hij de kritiek over onder meer de financiële haalbaarheid. En een weg over de hei, iets waar de PvdA voor vreesde, is volgens Bus niet aan de orde.

Ook verkeerswethouder Annette Wolthers vond het 'bewonderenswaardig' dat Bus zich aan dit plan gewaagd heeft. "Want het is voer voor altijd veel discussie en emotie, kan ik uit eigen ervaring inmiddels meedelen. Wat ik ook mooi vind is dat u probeert om parkeren en mobiliteit te combineren met duurzaamheidsdoelstellingen, die wij ook met elkaar nastreven en ook echt een onderdeel zouden moeten zijn van de mobiliteitsvisie." 

Idee erachter kan ik onderschrijven
Probleem is wel dat een en ander in het plan zo complex is en niet kan worden uitgevoerd. "Daar zitten werelden onder", gaf de wethouder aan. "Als ik de discussie zo beluister, dan hoor ik een kritische commissie die niet onverdeeld enthousiast is over de voorstellen die u (Bus, red.) doet. Maar het idee erachter om mobiliteit, parkeren wil aan laten haken op duurzaamheidsdoelstellingen kan ik overschrijven.”

Het college van burgemeester en wethouders komt nog met een officiële reactie. Bus citeerde tot slot nog burgemeester Pieter Broertjes die tijdens de nieuwjaarsreceptie zei: "We moeten het onmogelijke mogelijk maken. We moeten groot denken en klein beginnen."

Meer berichten