Een van de vier MediaMilezuilen.
Een van de vier MediaMilezuilen. Foto: Bastiaan Miché

'MediaMile (nog) geen succes, stoppen is zonde van investering'

Politiek

HILVERSUM Met ongetwijfeld pijn in het hart geeft het college van burgemeester en wethouders (B en W) toe dat de MediaMile niet zo loopt als vooraf was verwacht. In de beantwoording op de artikel 41-vragen van de PvdA melden B en W dat de interactieve wandelroute geen succes is. Daar voegen zij wel een 'maar' aan toe. Stoppen is zinloos aangezien Stichting Hilversum Marketing alles in de steigers heeft gezet om er een succes van te maken.

De cijfers van het gebruik van de MediaMile vallen bitter tegen. Dat wordt erkend in het raadhuis, al maakte Hilversum Marketing eind vorig jaar in de eigen evaluatie al melding van een toename in gebruik. Vanaf oktober vorig jaar telt de wandelroute meer dan tweehonderd bezoekers per maand ten opzichte van de tachtig maandelijkse wandelaars ervoor.

Jubelverhaal
Bij de PvdA-fractie viel de conclusie dat de veelbesproken MediaMile nu een ‘ware hit’ is slecht. Hilversum Marketing maakte er een jubelverhaal van volgens de sociaaldemocraten, terwijl deze aantallen bij lange na niet in de buurt komen van de doelstelling. In 2019 moesten dat volgens de prognose al 20.000 bezoekers zijn en niet de feitelijke 1.400. Of deze toeristische trekpleister - 'de voetstappen van Pino', zoals wethouder Wimar Jaeger van Media en Cultuur de route in 2017 noemde - de investering van zo’n 250.000 euro waard is geweest; daar plaatste de PvdA in haar vraagstelling ook direct grote vraagtekens bij.

De soep komt minder heet op tafel volgens het college, ook al moet zij onderschrijven dat de gewenste resultaten behoorlijk achterwege blijven. Reden om de handdoek te werpen is er niet, want de infrastructuur en de huidige content van de MediaMile zijn gerealiseerd. Dat blijken de grootste kostenposten te zijn. Volgens B en W functioneert de app daarmee technisch naar behoren.

Weggegooid geld
Daarnaast gaat Hilversum Marketing de MediaMile meer en beter promoten via de eigen kanalen, waaronder de website, social media, A0-borden en op de tv-schermen in het dorp, en zijn grote investeringen niet meer nodig. “Wij kunnen deze gedachte van Hilversum Marketing volgen en zijn het daarmee eens”, aldus het college. “De investering zou pas echt weggegooid geld zijn als nu op het moment dat de infrastructuur op orde is de MediaMile wordt gestopt”, is de toevoeging.

Uit de statistieken blijkt wel dat de wandelaars meer en beter gebruik maken van de papieren versie van de MediaMile dan van het digitale platform zelf. Sinds vorig jaar oktober is er sprake van een toename. De cijfers tonen aan dat in die maand 71 bezoekers hebben ingelogd, terwijl meer dan tweehonderd bezoekers de wandeling langs de vier mediazuilen hebben gelopen. In november en december loopt het digitale gebruik flink af met 26 en 8 ‘inloggers’.

Ontwijkend antwoord
Op de vragen wat het college vindt van de optimistische toonzetting van de evaluatie van Hilversum Marketing volgt een ontwijkend antwoord. B en W reppen er met geen woord over en hebben het over een feitelijke uiteenzetting.

Uit de krant